Cultuur & Media
KRO-NCRV

Eurovisie Songfestival: welke stad trekt de portemonnee?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Eurovisie Songfestival: welke stad trekt de portemonnee?

Waar vindt het volgende Eurovisie Songfestival plaats? Vandaag bieden vijf steden hun bidbook aan met daarin hun plannen voor de organisatie van het grootste muziekevenement van Europa. Voldoet de stad aan alle eisen, dan wordt er óók gekeken naar de dikste portemonnee.

Sietse Bakker, uitvoerend producent van organisator Eurovision: "De stad is de grote winnaar. Deze krijgt zoveel internationale promotie. Dan past het ook dat de stad hier een bijdrage aan levert." Volgens Bakker is geld niet doorslaggevend, maar wel een belangrijke factor.

Quote

Zoveel als nodig is

Ahmed Marcouch

Het ziet er naar uit dat Rotterdam, Maastricht, Utrecht, Den Bosch en Arnhem het willen organiseren. De Arnhemse burgemeester Ahmed Marcouch wil geen bedragen noemen, maar volgens hem zijn Arnhem en de omringende gemeenten bereid om de beurs te trekken. "Zoveel als nodig is", aldus Marcouch.

De burgemeester denkt dat Arnhem een geschikte stad is om ook de diepere waarden van Europa en het festival te benadrukken. "Verbroedering en broederschap op de plek waar historisch gezien gevochten is voor de vrede."

Eisen

Naast een financiële bijdrage, moeten de steden aan een aantal andere eisen voldoen om in aanmerking te komen. Zo moet het technisch mogelijk zijn om het festival te organiseren. De tv-shows zijn een van de meest complexe shows die er wereldwijd worden uitgezonden.

Daarnaast moet er een vliegveld in de buurt zijn, moeten er minimaal drieduizend hotelkamers voor de gasten beschikbaar zijn en moet de logistiek op en om de festivalruimte op orde zijn.

Gunfactor

Volgens Bakker is er bij de organisatie momenteel geen favoriet en speelt er géén 'gunfactor' op de achtergrond. "Ik geloof dat alle vijf de steden met een geloofwaardig bidbook gaan komen."

Het worden dit jaar geen stereotype tulpen of molens. De ambitie voor de gehele operatie is volgens Bakker om de Nederlandse creatieve- en innovatieve industrie te promoten.

Ster advertentie
Ster advertentie