appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Nederlandse popcultuur: 'We zijn absoluut geen voortrekkers meer'

ANP
maandag 10 juni 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Op dit moment is de vijftigste editie van Pinkpop bezig. Menig grote naam heeft op het Limburgse podium gespeeld en veel kleine namen werden er groot. Tegelijkertijd doet de Nederlandse muziek het internationaal beter dan ooit: voor het eerst is de exportwaarde boven de 200 miljoen gestegen, maar een voortrekkersrol zoals Nederland dit in de beginjaren van de popmuziek had, hebben we 'absoluut niet meer', zegt voormalig Mojo-directeur Leon Ramakers in Spraakmakers.

Stand.nl: De Nederlandse popcultuur is uniek in de wereld

Volgens Ramakers hebben we deze voortrekkersrol wél gehad. Als eerste land op het Europese continent begonnen veel bands in Nederland, maar dat is snel ingehaald door andere Europese landen. Ramakers: "Tegenwoordig hebben we deze positie op het gebied van dancemuziek nog wél en met één van de grootste entertainers ter wereld: André Rieu." Op het gebied van de popmuziek stellen we wereldwijd in deze rol nog weinig voor, aldus de voormalige concertorganisator.

DJ Armin van Buuren op Pinkpop
Frank Helmink van Buma Cultuur ziet dat we op dit moment wel bovengemiddeld meedraaien als je kijkt naar de exportwaarde. De springplank die Nederland ooit was voor buitenlandse bands die willen doorbreken in Europa, zijn we niet meer. Toch zal de festivalganger er weinig van merken: "Nederland is niet minder aantrekkelijk want elke grote band doet onze podia aan." 

Springplank 

Muzikant Floor van Dijck zag vooral het poplandschap en de podia veranderen de afgelopen jaren. "Donkere holen werden prachtige poppodia en zalen. Daar is de kleine zaal vaak al te groot voor het experiment." De Popronde die ieder jaar in Nederland wordt gehouden, is nog wel een goede springplank voor talent zegt ze. 

Een festivalshow hier kan je nog steeds maken of breken

Atze de Vrieze

Muziekjournalist Atze de Vrieze ziet de springplankfunctie van Nederland als muziekland nog wel. "Een festivalshow hier kan je nog steeds maken of breken." Volgens hem is Nederland niet zozeer veranderd, maar hebben ook andere Europese landen een goede podiumstructuur gekregen.

Daarnaast constateert De Vrieze een andere trend. Volgens hem is de liefde van Nederland voor muziek van eigen bodem groter dan ooit. "De Jeugd van Tegenwoordig stond afgelopen vrijdag in een uitverkocht Olympisch Stadion. Dat zijn twintigduizend kaarten!" 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1