appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Filmfestival Cannes zal zich tot de laatste snik blijven verzetten tegen Netflix'

ANP
dinsdag 14 mei 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

"Cannes volgt nog altijd de traditionele lijn dat cinema in een bioscoop thuishoort." Bero Beyer, artistiek directeur van het IFFR, is een trouwe bezoeker van het filmfestival. Hij denkt dat het nog lang zal duren voor men daar zal zwichten voor Netflix en andere streamingdiensten. Dit vertelt hij in Spraakmakers.

Een kijkje achter de schermen bij filmfestival Cannes

Vorig jaar bracht de film Roma veel discussie teweeg in Cannes. "Die film zou later heel veel Oscars winnen, maar kon in Cannes niet vertoond worden omdat de grondwet in Frankrijk zegt dat een film eerst in de bioscoop gedraaid moet hebben voor hij op Netflix mag komen." Beyer denkt dat Cannes daarmee in een concurrentiestrijd terecht komt, want Roma draaide vervolgens wel tijdens de filmfestivals van Toronto en Venetië.

Volgens Beyer is het traditionele beeld van cinema maar een deel van de reden is dat Cannes zich "tot de laatste snik zal blijven verzetten" tegen Netflix. "Het heeft ook met de financiering te maken. De financiering van een film bestaat uit verschillende onderdelen: bioscoopbezoeken, televisie en streaming. Als je nog maar één bron van inkomsten overhoudt, ontstaat er een wankele situatie."

Pluriformiteit

Ook Amazon is op dit moment bezig een grootschalige streamingdienst op te zetten. Beyer vindt dat een zorgelijke ontwikkeling omdat dit soort bedrijven met logaritmen werken. "Deze partijen zeggen op heel dwingende wijze tegen hun klanten: jij wil dit zien. Dat geeft een groot gevaar, want er ontstaat dan een monocultuur." Hij is bang dat er op die manier nog maar één smaak overblijft. "Als je de pluriformiteit niet bewaart en geen andere geluiden laat horen, dan is je maatschappij behoorlijk triest."

Dat is ook precies wat Beyer zal doen tijdens zijn bezoek aan Cannes. "Wij gaan films opsnorrelen in Cannes die je net even uit je comfortzone brengen, bijvoorbeeld een film uit Afghanistan die je een heel andere blik op de wereld kan geven." 

Beyer hoopt dat openingsfilm The Dead Don't Die van Jim Jarmusch in de prijzen zal vallen, maar acht de kans klein. "Nog mooier zou zijn als er een verrassende film met een nieuwe zienswijze zou winnen, van Atlantique van Mati Diop heb ik hoge verwachtingen. Het zou mooi zijn als dat soort films omhoog worden getild tijdens het festival."

Een kijkje achter de schermen bij filmfestival Cannes

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1