appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Marokkaanse jongeren en dure merkkleding in Mocromode

Mocromode
maandag 16 juli 2018 | EO | NOS | Redactie

Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond houden er een hele eigen kledingstijl op na, met dure merkkleding van Gucci of Versace, opgeschoren haar, bling bling en dure auto’s. Niet zelden is de reactie van de omgeving: die zullen wel crimineel zijn. Documentairemakers Elise Roodenburg en Soufyan El Hammouti maakten in de Rotterdamse wijk Charlois de film Mocromode, over Omar Lachiri en Mokhtar Sghiri. Daarin schetsen zij een heel ander beeld van deze jongeren. Met de hoofdrolspelers vertellen zij erover in Langs de Lijn En Omstreken.

Omar Lachiri en Mokhtar Sghiri over Mocromode

Een paar schoenen van 800 euro of een zonnebril van 1600 euro. Sommige jongeren hebben er alles voor over om hiermee gezien te worden. Antropologen Elise Roodenburg en Soufyan El Hammouti raakten zijn op verschillende manieren in het onderwerp geïnteresseerd. El Hammouti schreef een scriptie over de aankoop van designerkleding onder jongeren in Amsterdam. Roodenburg woont een deel van het jaar in een favela in Rio de Janeiro en ziet de bling bling in haar directe omgeving: "Ik heb bijvoorbeeld een buurvrouw met twee Louis Vuitton-tassen en buren die iedere week Johnny Walker whisky drinken, maar geen zorgverzekering hebben. Die vinden zichzelf dan wel arm. Dan heb je wel andere prioriteiten dan ik."

Als jij mensen met respect aanspreekt, dan krijg je respect terug.

Documentairemaakster Elise Roodenburg

Hangjongeren in de media

Omdat El Hammouti zelf opgroeide in Amsterdam-Geuzenveld, richtten de makers zich in eerste instantie op die wijk, wat Roodenburg in het begin nog wel spannend vond: "Er is natuurlijk een bepaald beeld in de media van hangjongeren. Dat is niet heel positief. Maar het was heel leuk. Als jij mensen met respect aanspreekt, dan krijg je gewoon respect terug."

Jongens met humor en leuke energie

Uiteindelijk hebben ze gefilmd in de Rotterdamse wijk Charlois. "We wilden twee jongens die een soort mainstream Marokkaanse groep vertegenwoordigen. Jongens die merkkleding hebben, waar veel mensen een associatie van criminaliteit bij hebben. Maar ook jongens die daar eerlijk en kwetsbaar over durfden te zijn op camera. En jongens met humor die een leuke energie meebrengen. We wilden die groep heel graag een gezicht geven. Wij gaan niet ontkennen dat er criminele jongens zijn die die merken dragen, maar er is ook een hele grote groep die er wel eerlijk aan komt en een paar items heeft."

Mooi en duur

Kleding moet volgens Omar en Mokhtar ('Mochi') mooi én duur zijn. "Bij sommige dingen zie je niet eens of het een merk heeft. Er staat bijna niks op, maar het kost 300 euro. Dan gaan mensen het wel kopen om te laten zien dat het zo duur is." Volgens antropoloog El Hammouti heeft dit te maken met het zelfbeeld van jongeren. "Mensen zijn bezig met statusverwerving en zijn op zoek naar hun eigen identiteit. Vooral jongeren, die zijn überhaupt op zoek naar het vinden van hun plaats in de wereld. Merkkleding is een manier om heel 'makkelijk' status te verwerven, want iedereen kent de merkkleding."

De samenleving als Titanic

Roodenburg wilde graag weten waarom jongeren al hun geld aan merkkleding willen uitgeven: "Je kan ook je geld aan andere dingen uitgeven, die misschien voor mij meer prioriteit hebben." El Hammouti wilde vooral snappen waarom jongeren die merkkleding blijven dragen als ze daarmee worden aangezien voor crimineel. "Ik denk dat het heel belangrijk is om te beseffen dat het referentiekader van die jongens niet ligt bij de brede samenleving. Die denken: Deze samenleving is een Titanic. Mensen kijken toch al naar ons alsof we criminelen zijn."

In een weiland is geen competitie

Zien en gezien worden, daar draait het om in de wereld van deze jongeren. Mochi: "Stel dat we allemaal in een weiland woonden en er is helemaal geen competitie. Dan ga je je op andere dingen focussen. Ik denk meer op auto’s, haha."

Bekijk Mocromode

De documentaire Mocromode is online te bekijken via NPO3.nl 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1