appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoogste aantal fietsslachtoffers in 25 jaar: 'Verouderde fietspaden en slechte mentaliteit zijn de oorzaak'

ANP
woensdag 14 april 2021 | AVROTROS | Blok&Toine

In 2020 kwamen maar liefst 229 fietsers om het leven bij een verkeersongeluk. Dat is het hoogste aantal in 25 jaar tijd. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Een derde van de slachtoffers reed op het fatale moment op een elektrische fiets. "Verouderde, te smalle fietspaden en onze mentaliteit zijn daar vooral de oorzaak van", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen in Blok&Toine

Hoogste aantal fietsslachtoffers in 25 jaar: 'Verouderde fietspaden en slechte mentaliteit zijn de oorzaak'
 

Ondanks dat hij het wel aan zag komen, vindt Tertoolen de cijfers schokkend. "Dat er ondanks de lockdown nog zoveel verkeersdoden vallen, is heel vervelend. Het is triest dat we blij zijn dat we weer mogen fietsen. Het is gezond, steeds meer mensen stappen vaker op de fiets, maar dan blijkt er toch ook een hele negatieve kant aan te zitten." 

'We accepteren het risico op ongelukken in het verkeer'

"Het vervelende is dat hoe meer mensen fietsen, des te meer kans op ongelukken", zegt Tertoolen. "Het gaat wel eens mis bij eenzijdige ongelukken waarbij iemand heel naar terecht komt, maar de meeste dodelijke ongelukken zijn niet eenzijdig."

Vaak is het een auto die de fietser doet verongelukken. "Er is niets in de wereld waarbij we accepteren dat we een risico lopen om elkaar dood te maken, behalve in het verkeer. Daar accepteren we het." 

Er zijn geen fysieke scheidingen tussen het sterke verkeer, zoals de auto's en het zwakke verkeer, zoals fietsers en wandelaars. Daarmee stellen we de fietsers en voetgangers bloot aan een groot gevaar volgens Tertoolen. 

Te veel fietsers, te weinig ruimte

Naast het verkeer van buitenaf, noemt Tertoolen ook de verouderde en slechte infrastructuur. "De fietspaden zijn veel te smal voor de hoeveelheid fietsers van tegenwoordig inclusief de verschillende snelheden die zich op een fietspad bevinden. Daarmee creëer je hele gevaarlijke situaties."

Tertoolen pleit voor veiligere en bredere fietspaden naast het autoverkeer. "Pak bij ruimtegebrek desnoods ruimte af van de autowegen. Smallere wegen dempen ook gelijk de snelheden van auto's."

Fietsers moeten meer voorrang krijgen

Daarnaast moeten fietsers volgens hem voorrang krijgen in de opbouw van het verkeer bij nieuwe projecten. "Daar wordt nog te vaak primair gekeken naar auto's en dat moet juist andersom. Een land dat fietsen stimuleert, moet daar dan ook de ruimte voor bieden."

Als laatste punt noemt Tertoolen dat we beter letten op op asociaal rijgedrag. "Mensen worden steeds ongeduldiger, het aantal verkeersruzies neemt toe. Oponthoud accepteren we niet meer. Die mentaliteit moet omver en dat kan alleen als je dat handhaaft."

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1