appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

25 jaar Radar: 'Radar gaf de macht terug aan de consument'

ANP
maandag 13 januari 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Het consumentenprogramma Radar van de AVROTROS bestaat 25 jaar. Het programma staat ononderbroken in de top 20 van best bekeken programma’s. "Radar gaf de macht terug aan de consument", zegt Bero Beyer in Spraakmakers

Het Mediaforum met Ward Wijndelts en Elger van der Wel
De uitzending vorige week trok ruim 1,4 miljoen kijkers. Hoewel de verhouding tussen consumenten en grote bedrijven onder invloed van sociale media de afgelopen jaren is veranderd, heeft Radar daar ook aan bijgedragen. "Een camera, een journalist of een bellende redactie doet wonderen", aldus podcastmaker Elger van der Wel in het Mediaforum. 

Het succes van het programma verklaart hij mede doordat consumentenonderwerpen 'dicht bij mensen' staat. "We zijn de laatste jaren alleen maar meer consument geworden. Radar voelt voor veel mensen als een programma dat voor hen opkomt."  

Woekerpolissen 

Eén van de belangrijkste onderwerpen van het programma door de jaren heen, is de aandacht die ze hadden voor 'woekerpolissen', vindt Vrij Nederland-hoofdredacteur Ward Wijndelts. Terwijl specialisten zeiden dat dit soort discutabele polissen wettelijk gewoon toegestaan waren, bleef Radar er aandacht aan besteden omdat het ethisch gezien discutabele polissen waren. "Het is ontzettend belangrijk dat Radar hier op bleef hameren."  

Ook gaf Radar voorlichting, bijvoorbeeld over het ontbreken van een garantieperiode voor producten van Alibaba (nu AliExpress) omdat zij dit niet wettelijk verplicht zijn op de Nederlandse markt. "Het maakt mensen mondiger en bewuster."  

Antoinette Hertsenberg

Antoinette Hertsenberg is al vijfentwintig jaar het gezicht van Radar. Ze bedacht de titel van het programma én ook termen als 'woekerpolis'. Van der Wel: "Het is bijzonder dat zij het al zo lang presenteert. De meeste programma’s hebben in die tijd al wel een wissel van presentator gehad." Van der Wel hoopt dat Hertsenberg nog lang blijft staan op de maandagavond.  

Het Mediaforum met Ward Wijndelts en Elger van der Wel

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1