Binnenland
KRO-NCRV

Nederlanders zijn kampioen pakketjes retourneren

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Nederlanders zijn kampioen pakketjes retourneren

Sinterklaas is achter de rug, cadeautjes zijn uitgewisseld en dus is de tijd aangebroken dat pakketjes teruggestuurd worden. Daar is Nederland maar al te goed in en dat heeft effect op de inkomsten voor de leverancier én het milieu.

Met name kleding wordt vaak geretourneerd. Want heb je snel een outfit nodig, dan heb je met een paar muisklikken je kleren de volgende dag nog in huis. Ongeveer 55 procent van de kleding kopen we online. De helft daarvan sturen we vervolgens weer retour.

Vervuilend of niet?

"Wat zou efficiënter zijn? Dat boek laten thuisbezorgen door een bestelbusje dat nog honderd adressen langsgaat, of met de vervuilende auto heen en weer naar de stad", zegt lector online winkelen Jesse Weltevreden. Maar wanneer dat product vervolgens weer retour moet, heeft dat wél een impact op het milieu.

Het aantal retouren betekent hogere kosten, legt Masha Vink van FNG Group uit. "Als een artikel bij de klant is, is het niet meer op voorraad. Daardoor moet je meer voorraad houden." Ook geretourneerde kleding met make-up erin, die gekreukt is of "ergens naar ruikt", betekent kosten. "Het meeste kunnen we verkopen, of behandelen dat het weer verkocht kan worden, maar een deel moeten we afschrijven."

Weggeven in plaats van retourneren

Nederlanders hebben weinig gene als het aankomt op retourneren. In andere landen ligt dat anders. Vink: "In Spanje en Italië geven mensen het vaker weg aan iemand die het wel past, dan dat ze iets terugsturen."

Eerst naar de retourvoorwaarden kijken

"De meeste mensen kijken eerst naar de retourpolicy", zegt Jurre-Jan Tap van Bleckmann, dat veel producten van Amerikaanse topmerken verstuurt. "Als terugsturen 5 euro kost, dan bestellen ze vaak niet." Dat terwijl bedrijven die kosten wel maken voor het verwerken van een retour.

Hij denkt dat het aantal retouren kan afnemen als het wel geld kost of als het minder aantrekkelijk wordt gemaakt. Als een bedrijf begint, volgen de anderen. "Maar niemand wil de eerste zijn."

Meer weten over het effect van online shoppen?

Deze hele week zijn in Spraakmakers reportages te horen over de gevolgen van online koopgedrag. Luister hier deel 1, deel 2 en deel 3, deel 4 en deel 5 terug.

Ster advertentie
Ster advertentie