appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Consument moet bewuster zijn van het milieu bij online shoppen'

Wat Jij!? (EO)
dinsdag 19 november 2019 | EO | NPO Radio 1 | Redactie Wat Jij!?

Lekker vanuit je luie stoel een nieuwe garderobe aanschaffen, of nog even snel online cadeaus kopen. Het online shoppen is niet meer weg te denken uit ons leven. Maar wat zijn de gevolgen voor de traditionele winkel? Daar gingen Gwendoline Teske van Webshop Academy  en voormalig lokaal ondernemer Paul Oosterwijk over met elkaar in gesprek in de nieuwste IGTV-aflevering van Wat Jij!? 

“Ik ben nooit een echte shopper geweest, en online winkelen is zo makkelijk. Je hoeft nergens heen en dat is ideaal”, aldus Gwendoline. Toch shopt Paul liever in een echte winkel. “Het gevoel wat je in een winkel krijgt als je een product wilt kopen, kun je online niet vinden. Ik word naar mijn wensen geholpen, ik krijg een stukje service en uitleg, en er is meer gezelligheid.” 

Impuls 

In de Instagram-stories kwam de stelling naar voren of snelle bezorging belangrijker is dan duurzaamheid, waarop 79% met oneens antwoordde. “Schijnheilig”, volgens Gwendoline. “Dat is een brave druk op de knop, mensen willen die snelle bezorging.” Ze is alleen wel van mening dat webwinkels moeten stoppen met gratis retourneren. “Ondernemers betalen veel aan terugstuurkosten. Als je als consument iets bestelt en je weet dat je moet betalen om het te retourneren, denk je wel twee keer na.” 

Voor Paul Oosterwijk is duurzaamheid erg belangrijk. “Het heeft ook met bewustwording te maken. Denk na voor je iets koopt, en waar je elke euro aan besteedt. Heb je het echt nodig of is het een impuls?” 

Ouderwets

Offline shoppen heeft zeker de toekomst volgens Paul, maar de traditionele winkel zal wel blijven bestaan. “Daar ben ik van overtuigd, al geloof ik er wel in dat je een combinatie moet maken van beiden. Het is en en, niet of of.” 

Ook Gwendoline ziet winkels blijven bestaan. “Mensen zoeken een plek om ergens naartoe te gaan, maar niet op de ouderwetse manier zoals het was. Denk bijvoorbeeld aan een kinderkledingwinkel met een kapper erbij in hetzelfde pand. Ik geloof er in dat daar de kracht gaat liggen.” 

Wat Jij!?kijken

Het Instagram TV-programma is te zien via de Instagram-app. Zoek dan op NPO Radio 1, via de Instagram-pagina van NPO Radio 1 of klik direct door naar de stories van NPO Radio 1.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1