appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Mag een abonnement alleen telefonisch opzegbaar zijn?

ANP Foto
zaterdag 3 augustus 2019 | AVROTROS | Radar Radio Twitter

Steeds vaker kan je een abonnement op een krant op tijdschrift alleen telefonisch opzeggen. Mag dat eigenlijk wel?

Mag een abonnement alleen telefonisch opzegbaar zijn?

Gabrielle heeft een dochter met een abonnement op de Tina. Aangezien haar dochter te oud wordt, wil ze het abonnement opzeggen. In het blad vindt ze alleen de optie om telefonisch op te zeggen, maar daarbij staat ze lang in de wacht. Via de chatfunctie zegt uitgeverij Sanoma dat schriftelijk opzeggen niet mogelijk is.

Mag alleen telefonisch opzeggen?

Advocaat Caspar Janssens van Ploum Rotterdam Law Firm legt uit dat dat niet mag. "Het aangaan én het opzeggen van overeenkomsten is in veel gevallen vormvrij. Dat wil zeggen dat je zelf de keuze kunt maken op welke manier je opzegt: per mail, per brief of telefonisch." Janssens zegt dat bedrijven niet kunnen aangeven dat je alleen telefonisch kan opzeggen.

Waarom wil men telefonische opzegging?

De reden dat sommige bedrijven alleen telefonische opzeggingen hanteren, is volgens Janssens, dat zij op die manier kunnen vragen naar de reden van opzegging, of je kunnen verleiden voor een ander abonnement. "Zo'n gesprek wordt al snel een verkoopgesprek."

Janssens adviseert Gabrielle om schriftelijk op te zeggen. "Dan heb je ook een bevestiging van de opzegging. Die heb je niet als je telefonisch opzegt."

Reactie Sanoma

"Wij sturen aan op telefonisch opzeggen, maar het is zeker mogelijk om schriftelijk op te zeggen. Wat wij ervaren is dat mensen de gegevens niet goed aanleveren, waardoor we het vaak niet in één keer goed kunnen verwerken. Dat is eigenlijk de reden dat we veelal sturen op een telefonische opzegging."

Sanoma laat weten de informatie op de website omtrent opzeggen aan te passen. Ook wordt het standaardantwoord in de chatfunctie aangepast en zullen alle colofons worden gecontroleerd op juistheid en volledigheid. "In de Tina wordt zowel naar de site als naar het telefoonnummer van de klantenservice verwezen voor alle vragen, ook voor opzeggen."

Mag een abonnement alleen telefonisch opzegbaar zijn?

 

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1