appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Wat doen sociale media om nepnieuws tijdens de Amerikaanse verkiezingen tegen te gaan?

ANP
vrijdag 16 oktober 2020 | NOS | Redactie

Een omstreden bericht van de New York Post werd door Facebook en Twitter geblokkeerd en eerder zette Twitter ook extra waarschuwingen bij tweets van president Trump. "Ze moeten iets doen, nu ze zo belangrijk zijn geworden voor informatie-voorziening," zegt media-expert Elger van der Wel in NOS Met het Oog op Morgen.

Een groot team van moderatoren bij Facebook is al jaren bezig om content die niet op het platform hoort te weren. "Denk dan bijvoorbeeld aan geweld of aan kinderporno," zegt Van der Wel. "Maar bij nepnieuws is er iets wezenlijk anders: het is veel moeilijker om te bepalen of het nep is. Geweld kun je zien, maar nepnieuws is lastiger."

Dus heeft het platform de keuze gemaakt om bij deze berichten een extern team in te schakelen. "Dat bestaat uit een aantal journalistieke platforms en universiteiten. Die beoordelen een bericht." Zolang het bericht nog niet beoordeeld is, verschijnt er dan een waarschuwing. "Daarmee wordt het niet weggehaald, maar is wel duidelijk te zien dat het onderzocht wordt."

Labelen

Naast deze waarschuwing heeft Facebook nog een troef achter de hand. "Ze bepalen het algoritme zelf. Als een bericht nog gemodereerd wordt, dan verschijnt die niet vanzelf bij anderen." Maar mensen die het bericht toch zien, kunnen er nog wel voor kiezen om het op hun persoonlijke pagina’s te delen.

Zomaar verwijderen, daar zijn zowel Twitter als Facebook geen fan van. "Vooral niet bij iemand als president Trump. Je zult zien dat ze vaker kiezen voor een waarschuwingslabel: kijk uit, dit is nepnieuws. Of een extra klik die nodig is om inhoud te zien. Echt weghalen gebeurt niet snel."

Ook na verkiezingen

En alle sociale media kozen voor nog een extra optie om beïnvloeding tegen te gaan: politieke advertenties zijn de week voor de verkiezingen verboden. "Facebook gaat daarin zelfs een stap verder: ook na de verkiezingen verschijnt er niks. 'Tot nader orde' zeggen ze daar zelf over."

Daar is een belangrijke reden voor. "De angst heerst in Amerika dat Trump – als hij zou verliezen – de verkiezingen niet vertrouwt en zal zeggen dat er sprake was van fraude. Facebook wil voorkomen dat dat kan verspreiden en heeft daarom de keuze gemaakt om ook na de verkiezingen niet meteen politieke advertenties toe te laten."

Liever luisteren?

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1