appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: EenVandaag
STER Advertentie

Nabestaande wil compensatie van Duitse spoorwegen voor slachtoffers Holocaust

ANP
woensdag 29 juli 2020 | NOS | NTR | Redactie

De Duitse spoorwegen moeten excuses maken en compensatie betalen voor hun aandeel in de vervolging van Joden, Sinti en Roma. Dat vindt Holocaust-nabestaande Salo Muller. Via een brief aan onder anderen bondskanselier Angela Merkel heeft hij een claim neergelegd bij de Duitse staat en spoorwegbedrijf Deutsche Bahn.

"Iemand die vader, moeder, zoon, zuster, oma of opa kwijtgeraakt is op een beestachtige manier, vergeet dat nooit meer. Dat hele verhaal moet blijven verteld worden en dat kunnen we niet vergeten. Dat is een leed en daar vecht ik voor", zei Muller in Nieuws en Co.

Willens en wetens

Vanaf de Nederlandse grens vervoerde de Deutsche Reichsbahn in de Tweede Wereldoorlog Joden, Sinti en Roma naar de vernietigingskampen. Onder de slachtoffers waren de ouders van Muller. "Ik verwijt het spoorbedrijf dat ze willens en wetens Joden hebben vervoerd naar de concentratiekampen en dat die Joden daar allemaal op een vreselijke manier zijn omgebracht", zegt Muller tegen Nieuwsuur.

Tegemoetkoming

Eerder wist Muller de NS te overtuigen om voor haar rol bij de transporten in Nederland de overlevenden een financiële tegemoetkoming te geven. De NS transporteerde in de oorlog Joden, Sinti en Roma naar doorgangskamp Westerbork. 75 jaar na de oorlog keerde het spoorbedrijf overlevenden en nabestaanden bedragen tot 15.000 euro uit.

Nu wil Muller dat ook de Duitse spoorwegen het leed erkennen dat ze de Nederlandse slachtoffers van de Holocaust hebben aangedaan. "Ik wil erkenning van ze hebben en bij erkenning zit altijd een tegemoetkoming."

Veel geld aan verdiend

De Reichsbahn verdiende veel geld aan de meer dan honderd transporten van Nederland naar vernietigingskampen als Auschwitz en Sobibor. "107.000 Nederlandse Joden, Sinti en Roma zijn vervoerd naar de kampen in Oost-Europa en de Reichsbahn kreeg daar zeker 16 miljoen euro voor", zegt historicus Dirk Mulder.

Het geld dat de Reichsbahn ontving van de SS was afkomstig uit geroofde Joodse bezittingen. Muller: "De Joden betaalden hun eigen transport naar de dood."

De Duitse spoorwegen hebben nooit excuses aangeboden aan de slachtoffers en hun nabestaanden. Ook hebben ze altijd geweigerd om een individuele schadevergoeding te geven.

Door Deutsche Reichsbahn vergeten

"De Nederlands Joden die zijn getransporteerd door de Deutsche Reichsbahn zijn gewoon vergeten", zegt de Duits-Nederlandse advocaat Axel Hagedorn. Muller heeft hem in de arm genomen om compensatie voor de slachtoffers nu wel voor elkaar te krijgen.

Volgens Hagedorn is de Duitse staat "zeker nog" juridisch aansprakelijk en verantwoordelijk voor de transporten. "De staat is honderd procent aandeelhouder van de spoorwegen. De morele verantwoordelijkheid van Duitsland blijft altijd bestaan."

Muller: "Ik kan niet opgeven want dit doet me elke dag verdriet. Elke dag moet ik hieraan denken en dat doet mij pijn. En ik wil dat die pijn een keer overgaat".

Vanavond een uitgebreid verhaal in Nieuwsuur, half 10 op NPO 2.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1