appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Taalstaat
STER Advertentie

Zo word je de president van Amerika

ANP
woensdag 28 augustus 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Het duurt nog een dik jaar, maar de campagnes voor de presidentsverkiezingen van 2020 zijn in de Verenigde Staten al flink losgebarsten. In de maand augustus dook De Nieuws BV daarom samen met Amerikakenner Laila Frank in een aantal onderdelen van het campagnevoeren aan de andere kant van de plas.

Voor de Republikeinen is natuurlijk president Donald Trump in de race, terwijl de Democraten nog moeten kiezen wie het namens hen tegen hem op gaat nemen. En daar gaat een boel campagnevoeren aan vooraf. Welke weg moet je bewandelen om president te worden? 

Geld

"Wat is het aller eerste wat je nodig hebt als je president wilt worden? Heel. Veel. Geld." Volgens Frank was er geen ander onderwerp om mee te beginnen dan fundraising. "Om mee te kunnen doen aan de grote televisiedebatten heb je duizenden kleine donaties nodig om aan te tonen dat je een grote achterban hebt."

Wat is het aller eerste wat je nodig hebt als je president wilt worden? Heel. Veel. Geld.

Laila Frank

 

Volgens Justin Koornneef van campagnebureau BKB ligt geld ophalen in Nederland sowieso minder in de traditie, maar "toen Baudet en Rutte met elkaar in debat gingen bij Pauw, haalde GroenLinks onder haar achterban geld op om een reclamespotje te financieren rond die zendtijd."

De Grondcampagne

Het is misschien wel het bekendste beeld wat we voor ogen hebben wanneer we denken aan campagnes in de Verenigde Staten: bordjes in de tuinen en vrijwilligers die van deur tot deur gaan. Maar dat gaat niet zo willekeurig als je misschien zou denken.

Voormalig campaigner voor de VVD Kiki Bakker: "In Nederland zijn we nog een beetje gewend dat we met z’n allen op een markt gaan staan. Maar dat is het minst effectief, omdat je niet weet wie je tegen komt." Laila Frank: "Mensen die sowieso gaan stemmen en dan ook nog op jouw kandidaat, zijn eigenlijk niet zo interessant. Mensen die niet gaan stemmen en al helemaal niet op jouw kandidaat, ook niet. Het gaat om de groep ertussenin." 

Rally's

"Make America Great Again" of "Yes We Can", een goeie slogan, en ook een goede kreet voor tijdens een enorme stadionbijeenkomst. Met een joelende menigte rond de kandidaat kondigt die zijn kandidaatschap aan en dat zijn dan weer prachtige beelden voor in de journaals.

In werkelijkheid, zegt Frank, zijn rally's echter "ontzettend saai! Het duurt lang, het is compleet georkestreerd en er komen nog veel meer sprekers, van gemeenteraadslid tot schooldirecteur, wij zien op televisie echt alleen maar de hoofdact, en die komt echt pas na een uur of twee."

Politiek commentator Jurjen van den Bergh is onder andere bij de meet ups van GroenLinks geweest. "Het is niet hetzelfde, maar het is zeker op de Amerikaanse traditie geïnspireerd. Er zijn wel eerdere voorbeelden van politieke bijeenkomsten in Nederland, maar wat GroenLinks en ook Forum voor Democratie nu doen, dat wordt voor het eerst echt als game changer gezien."

De familie is net zo belangrijk

"Weet je wat jij zou moeten doen? Lekker een labrador nemen!" Dat wordt volgens Frank wel eens gezegd tegen wat norsere presidentskandidaten. "Je komt meteen een stuk sympathieker over en wat minder suf en zakelijk."

Ook partners worden geanalyseerd. Kunnen zij bijdragen aan een positief beeld van de kandidaat, opdat die overkomt als gezinsman/vrouw, goede vader/moeder? En wanneer kan een partner een bepaald thema nóg geloofwaardiger brengen dan de kandidaat zelf?

Trump is aan zijn derde vrouw en lag nog met een pornoster in bed terwijl zijn vrouw lag te bevallen.

Simon den Haak

Volgens campagnestrateeg Simon den Haak kan dat idee van het neerzetten van een kandidaat als familieman/vrouw wel de prullenbak in. "Trump is aan zijn derde vrouw en lag nog met een pornoster in bed terwijl zijn vrouw lag te bevallen. En tóch heeft hij de conservatieve, christelijke kiezer nog steeds achter zich."

Meer van De Nieuws BV? 

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1