appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Tony's Chocolonely: 'Wetgeving enige manier om een einde te maken aan misstanden in ketens'

Pablo Merchan Montes
woensdag 10 maart 2021 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Chocoladeproducten Tony's Chocolonely is blij met de initiatiefwet waarbij bedrijven gedwongen worden ethisch verantwoord te ondernemen. "Wetgeving is de enige manier om een einde te maken in de ketens van bedrijven", zegt het bedrijf tegen Spraakmakers. 

Stand.nl: Ethisch verantwoord ondernemen moet verplicht worden
Om zaken als dwangarbeid, moderne slavernij en milieuvervuiling uit de productieketens te bannen, moeten er sancties worden opgelegd voor bedrijven die dit niet bestrijden in het productieproces. Dat staat in een initiatiefwet van Joël Voordewind van de ChristenUnie samen met de SP, GroenLinks en de PvdA. 

Gelijk speelveld 

Volgens Voordewind is het tot nu toe onvoldoende gelukt om bedrijven op vrijwillige basis verantwoord te laten ondernemen. "We moeten stappen maken." 

Hij ziet dat grote ondernemingen zoals Unilever bereid zijn toe te werken naar een schone keten, maar dan wel wanneer dit geldt voor alle bedrijven. "Ze zeggen: geef ons een gelijk speelveld. Dus niet dat zij mee doen, maar de concurrent niet", aldus Voordewind. 

Consumenten 

Volgens duurzaam marketingadviseur Bart Bruggenwirth blijkt uit onderzoek dat ook de consument zelf duurzame en ethisch geproduceerde producten belangrijk vindt. Ook zijn consumenten in toenemende mate bereid om hier meer voor te betalen. 

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Floortje Dessing over fair fashion in Stand.nl van Spraakmakers
"In 2013 gaf 30 procent van de consumenten aan te letten op duurzaamheid en maatschappelijke aspecten van producten. De afgelopen jaren is dat steeds gestegen en nu is dat 53 procent." 

Verschillende producten 

De bereidheid om een eerlijk en duurzaam product te kopen is bij de dagelijkse boodschappen het grootst, namelijk 70 procent, zegt Bruggewirth. "Bij telecom- of financiële diensten is die bereidheid weer onder gemiddeld."  

Stand.nl: Ethisch verantwoord ondernemen moet verplicht worden

 

Blijf op de hoogte van de verkiezingen

Bij NPO Radio 1 volg je alles rondom de Tweede Kamerverkiezingen. De belangrijkste verhalen en het laatste verkiezingsnieuws leest je hier. (Tip: met de NPO Radio 1-app ben je nóg sneller op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.)

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1