appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Vervoerseconoom: 'Minder asfalt, meer sturen op gedrag'

ANP
donderdag 4 maart 2021 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Om Nederland in de toekomst goed bereikbaar te houden is minimaal drie miljard euro per jaar nodig. Dat zeggen 25 mobiliteitsorganisaties. Volgens vervoerseconoom Erik Verhoef moet dat geld voor de verandering niet naar meer asfalt gaan. "We weten nu dat we met gedragsverandering veel meer kunnen bereiken", zegt hij in Spraakmakers

Stand.nl: Een nieuw kabinet moet miljarden steken in weg en ov van de toekomst

Gezamenlijke oproep 

De 25 organisaties, die deze donderdag een gezamenlijke oproep doen, willen dat dit geld onder meer geïnvesteerd wordt in het wegennet, het invoeren van rekeningrijden en verkeersveiligheid. Ook moeten er speciale apps komen om reizigers beter te spreiden waardoor bus, trein en eventueel (deel)fietsen en (deel)auto's, beter en slimmer op elkaar aansluiten.

Slimmer reizen 

Verhoef is vervoerseconoom aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij "schrikt ervan" dat men nog steeds wil doorbouwen aan de wegen. Hij noemt het investeren in de uitbreiding van wegen een "oplossing uit het verleden."

Het beleid is er tot nu toe vaak op gericht geweest om meer weginfrastructuur en asfalt aan te leggen op het moment dat de filedruk stijgt. Terwijl de coronacrisis volgens Verhoef nu juist laat zien dat we door slimmer te reizen files kunnen verminderen. "Vorig jaar hebben we gezien dat het aantal autokilometers voor 80 tot 90 procent hetzelfde bleef, maar dat we toch geen files hadden door slimmer te reizen overdag." 

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Erik Verhoef in Stand.nl van Spraakmakers

Wonen en werken 

Nederland staat naast het mobiliteitsvraagstuk ook voor een grote opgave in ruimtelijke ordening. In de nabije toekomst moeten er 1 miljoen woningen bij in Nederland. Het mobiliteitsvraagstuk moet in samenhang met de komst van deze nieuwe woningen worden bekeken. 

Ook geven mensen aan meer te willen thuiswerken. Verhoef denkt dat in deze gedragsverandering eerst geïnvesteerd moet worden. Sinds de coronacrisis is er sowieso een voorzichtige trek uit de stad waarneembaar. Toch hoeft dit niet per definitie te betekenen dat mensen minder kilometers maken. Wél dat ze anders zullen reizen: "Mensen gaan verder van hun werk wonen en hebben daardoor een langere woon- werkafstand." 

Kilometerheffing 

Daarbij noemt hij de invoering van de kilometerheffing als belangrijkste instrument om het gedrag te sturen. "Dat kun je flexibel inzetten."

Blijf op de hoogte van de verkiezingen

Bij NPO Radio 1 volg je alles rondom de Tweede Kamerverkiezingen. De belangrijkste verhalen en het laatste verkiezingsnieuws lees je hier. (Tip: met de NPO Radio 1-app ben je nóg sneller op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.)

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1