Economie
EO

Als jij een auto kocht met sjoemelsoftware, heb je dan recht op schadevergoeding?

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Als jij een auto kocht met sjoemelsoftware, heb je dan recht op schadevergoeding?

De stichting Car Claim spant zaken aan tegen automerken als Opel, Peugeot en Citroën omdat er sjoemelsoftware in de auto’s zit: ze stoten meer uit dan ze zeggen. De inzet: schadevergoeding voor kopers. Maar is dat wel terecht? "De consument is helemaal niet gedupeerd!"

Video niet beschikbaar

In onder andere België, Duitsland en Italië heeft de rechter uitgesproken dat consumenten recht hebben op een vergoeding, vertelt Guido van Woerkom van Car Claim in Geld of je Leven. Na 'dieselgate' met auto's van Volkswagen tien jaar geleden, kregen consumenten 3000 euro als ze een nieuwe auto met sjoemelsoftware hadden gekocht en 1500 voor een gebruikte. "Dit zou de standaard moeten zijn", vindt Van Woerkom.

Claimcultuur

Van Woerkom, bekend als voormalig gezicht van de ANWB, zat bij Geld of je Leven aan tafel samen met autojournalist Frank Jacobs van Autoweek, die de schadevergoedingen onzin vindt. "De consument heeft juist voordeel gehad van het gesjoemel. Dankzij de lagere uitstoot op papier, heeft de consument minder betaald voor de auto want de BPM was lager dan hij zou moeten zijn", zegt hij.

De consument is helemaal niet gedupeerd, zegt Jacobs. "Er zijn twee gedupeerden: het klimaat en de fiscus. De fiscus heeft te weinig BPM binnengekregen en het klimaat is vuiler gemaakt dan het had mogen worden met die auto's." Hij vindt het een typisch voorbeeld van 'claimcultuur' die uit de VS is overgewaaid. "Mensen zijn alleen maar op geld uit."

Van Woerkom is het totaal niet eens met Jacobs. "De fabrikanten hebben beloofd dat ze zich zouden houden aan bepaalde normen. Mensen die iets goeds willen doen, hebben erop gerekend dat die auto aan de wettelijke eisen zou voldoen en dat heeft hij niet gedaan."

Sjoemelen

Waar de heren het wel over eens zijn, is dat er echt daadwerkelijk gesjoemeld wordt. "De meeste merken zullen het wel doen, want als iedereen het doet en jij niet, dan loop je achter", zegt Jacobs. Bij het testen van auto’s wordt er van alles gedaan om de auto’s minder te laten uitstoten: "Je moet je erbij voorstellen dat de spiegels eraf worden gehaald of de achterbank eruit wordt gehaald. En er werd soms zelfs water in de banden gedaan zodat hij langer uitrolt. Er zijn allerlei trucjes en dat is een beetje een schemergebied."

Hoe minder een auto bij testen uitstoot, hoe lager in de meeste landen de BPM is. Dan is de auto goedkoper en wordt hij beter verkocht. "Elke fabrikant probeert zijn concurrentiepositie zo sterk mogelijk te houden."

Geld of je leven

Geld of je leven is een dagelijks economieprogramma van de EO. Wil je meer Geld of je leven? Alle gesprekken over de staat van de economie vind je in onze podcast.

Klik hier om je te abonneren

Ster advertentie
Ster advertentie