appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Restauratie Fokker S4 'leuke puzzel van honderdduizend stukjes'

Flickr
zaterdag 31 oktober 2020 | NOS | Redactie Twitter

Het kan wel een paar jaar gaan duren, maar ze hebben er zin in. Medewerkers en vrijwilligers van luchtvaartmuseum Aviodrome in Lelystad gaan een oude Fokker S4 restaureren. Een van de oudste militaire vliegtuigen van Nederland. En de enige Fokker van dat type dat nog bestaat.

 

Restauratie Fokker S4 ‘leuke puzzel van honderdduizend stukjes’

De Fokker dateert uit de jaren 20, vertelt Raymond Oostergro, collectiebeheerder bij Aviodrome. Het waren de jaren van de opkomst van de luchtvaart, zoals te zien in de tv-serie Vliegende Hollanders.

"Het was een lesvliegtuig. Het vloog door tot 1940. Er gebeurde nog wel eens een ongelukje mee. De vleugel ging kapot, je raakte een gebouw. Dan werd de vleugel gerepareerd, want die was van hout, en je ging weer door. Het waren de booming jaren van de luchtvaart, echt pionieren. Heel veel mensen moesten leren vliegen. Daar was dit toestel voor bedoeld."

Losse onderdelen

Je zou verwachten dat de Duitse bezetters het vliegtuig vernietigden toen ze Nederland binnenvielen. Maar ze dachten dat het oude lesvliegtuig niet veel kwaad kon. Ze gaven toestemming het toestel naar Delft te brengen, om het te gebruiken bij onderzoek.

De Fokker is allesbehalve geschikt om te vliegen. Alleen het frame van stalen buizen bestaat nog, vertelt Oostergro, met heel veel losse onderdelen. "Het is een soort puzzel van honderdduizend stukjes, met heel veel missende delen. Gelukkig hebben we voorbeelden uit die tijd waar we heel veel informatie uit kunnen halen. Een leuke puzzel noemen de vrijwilligers het."

Oude glorie

Het buizenframe van de Fokker S4 wordt zo veel mogelijk gereconstrueerd, en bekleed met doek. Het toestel wordt aan een kant open gelaten, zodat het publiek kan zien hoe het toestel in elkaar zit. In de jaren 80 probeerde Aviodome ook al eens de Fokker in oude glorie te herstellen. Maar die poging strandde, net als een tweede poging tien jaar geleden. Al gaat het jaren duren, dit keer lukt het, belooft Oostergro. "Drie keer is scheepsrecht."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1