appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Afzwaaiend CEO bij de NS Roger van Boxtel: 'Er moet een snel treinnetwerk komen tussen alle grote Europese steden'

ANP
dinsdag 22 september 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Als de nu nog president-directeur van de Nederlandse Spoorwegen Roger van Boxtel ergens meer werk van had willen maken, is het een snellere treinverbindingen tussen grote Europese steden, zegt hij in Spraakmakers op NPO Radio 1. "Ik had nog veel meer energie willen stoppen in het versnellen van treinreizen over de grens."

Van Boxtel zou per augustus zijn taken neerleggen, maar bleef wat langer aan om het bedrijf bij te staan in de coronacrisis. Nu hij per oktober stopt, voelt het alsnog "alsof ik uitstap tijdens de rit", vertelt de CEO. Zijn opvolger Marjan Rintel gaat lastige tijden tegemoet, voorspelt Van Boxtel. Er komt een reorganisatie aan waarbij 2.300 banen verdwijnen, een groot deel daarvan betreft werknemers die met pensioen zullen gaan, maakte de NS eerder bekend.

Onderweg naar de uitgang is Van Boxtel nog dagelijks zeer actief in zijn functie. Zo presenteerde hij maandag nog een plan aan alle grote treinbedrijven van Europa. "Ik had nog veel meer energie willen stoppen in het versnellen van treinreizen over de grens." Het versnellen van treinverbindingen tussen grote Europese steden gaat volgens hem te langzaam. "Als je zegt: vliegen kan op de lange afstand, maar niet voor de korte afstand, dan moet je een volwaardig alternatief hebben. Er moeten soepel rijdende treinen komen, ook over zeshonderd, zevenhonderd kilometer."

Roger van Boxtel over zijn tijd als president-directeur bij NS

Hermes, zoals het plan dat Van Boxtel presenteerde heet, moet ten behoeve komen van mobiliteit, economie en het milieu. "Concreet betekent het dat we alle grote steden in Europa met snelle treinen gaan verbinden." Een plan van de lange adem volgens Van Boxtel, maar wel hoognodig. "Dat moet de Europese Unie gaan ondersteunen, evenals alle landen en regeringen. We zullen door de crisis heen moeten investeren waarbij ook een bijdrage aan het milieu geleverd wordt."

Van Boxtel denkt dat de urgentie voor een dergelijk plan, ook in andere landen, steeds duidelijker wordt. "Mijn collega bij de Deutsche Bahn voelt ook die druk, vanuit Merkel. Het gaat echt gebeuren."

Snel naar Berlijn

Eind augustus maakte de NS bekend dat de verbindingen naar Berlijn en Brussel zullen versnellen. Zo is een treinrit naar de Duitse hoofdstad vanaf 2024 een halfuur korter. "Wat mij betreft had er een uur of anderhalf uur af gemoeten.” Een verbinding naar Berlijn van vier of vierenhalf uur is volgens Van Boxtel mogelijk en nodig. “Het kan ook, maar dat kost tien jaar omdat sporen vernieuwd moeten worden."

Van Boxtel noemt de verbindingen naar Londen en Parijs als voorbeeld. "Naar Londen hoef je echt niet meer te vliegen. Er gaan nu nog zestig vluchten per dag, althans in de goede tijd was dat. Maar de trein is een geweldig alternatief: je hebt wifi en komt aan in het hart van Londen."

Roger van Boxtel over zijn tijd als president-directeur bij NS

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1