Binnenland
KRO-NCRV

'Iedereen voelt dat de luchtvaarsector te lang een voorkeursbehandeling heeft gehad'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Iedereen voelt dat de luchtvaarsector te lang een voorkeursbehandeling heeft gehad'

De overheid komt met een steunpakket voor de KLM. Volgens GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger laten de duurzaamheidsdoelen die eraan vasthangen te wensen over. "Iedereen voelt dat deze sector te lang een voorkeursbehandeling heeft gehad", zegt ze in Spraakmakers.

Kröger snapt dat KLM gesteund wordt vanuit het oogpunt van werkbehoud, maar wil dat op een manier waarop het bedrijf ook toekomstbestendig is. Er moeten stappen gezet worden op het gebied van klimaat, duurzaamheid en er moet rekening gehouden worden met omwonenden. "Daarin stelt dit pakket flink teleur."

'Vuile politiek'

In het steunpakket is een voorwaarde opgenomen dat de CO2-uitstoot per passagierskilometer met 50 procent moet afnemen. Maar omdat per gevlogen kilometer wordt gerekend, betekent groei alsnog meer uitstoot, aldus Kröger. "De doelen zijn de doelen die KLM in 2018 zelf al benoemd heeft."

Het aantal nachtvluchten moet terug van 32 duizend naar 25 duizend. "Dat is een oude belofte." Waar Kröger ook over valt, is dat de volgende stap op het gebied van duurzaamheid vasthangt aan de opening van Lelystad Airport. "Dat vind ik vuile politiek."

Loon inleveren

"Ik hoop van harte dat we zoveel mogelijk banen kunnen behouden", zegt minister van Financiën Wopke Hoekstra tegen de NOS. "Als 80 tot 90 procent van de vloot aan de grond staat, dan is dat een groot probleem."

Aan het steunpakket hangt vast dat KLM de kosten met 15 procent moet terugbrengen – personeel is daar een fors onderdeel van en dus moet een deel van het personeel mogelijk salaris inleveren. Mensen met een modaal salaris worden ontzien, zegt Hoekstra. "Maar het is redelijk om naar piloten en het hoogste management te kijken hoe zij kunnen bijdragen."

'Concurrerend KLM'

VVD-Kamerlid Roald van der Linde hoopt eveneens dat met de steun zoveel mogelijk behouden blijven, maar hij wil vooral dat KLM een sterk bedrijf wordt. "We moeten eindigen met een concurrerend KLM dat verder kan groeien."

Aan offers, waaronder loonoffers, ontkom je op dit moment niet. "Daar is niks vrolijks aan. Het is geen strafexpeditie, we zijn bezig een bedrijf te redden." Van andere kamerleden hoort hij dat iedereen maar geld in moet leveren. "Maar je zult maar een vlieger zijn van 27 die net is begonnen en je krijgt te horen: je bent je baan kwijt of je moet 20 procent inleveren."

Dat er bezuinigingen moeten komen staat voor Van der Linde vast. "Maar dat is echt de zaak van de KLM. Wij gaan ons daar als Kamerleden niet in mengen."

Stand.nl: De miljardensteun voor KLM is volkomen terecht.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie