Binnenland
KRO-NCRV

Pilotenbond VNV bereid tot loonoffer

foto: Tom Veldhuijzenfoto: Tom Veldhuijzen
  1. Nieuwschevron right
  2. Pilotenbond VNV bereid tot loonoffer

"We zijn wel degelijk bereid om een loonoffer te brengen maar dan wel op basis van een goed plan", verklaart Willem Schmid, voorzitter van de pilotenvakbond VNV, in 1op1. Daarnaast sluit de vakbondsvoorman en KLM-copiloot gedwongen ontslagen onder piloten niet uit.

Pilotenbond VNV bereid tot loonoffer



De VNV is volop in gesprek met de KLM-top. "We kijken naar het hele pakket. Maar we moeten dan niet alleen spreken over loon, er zijn veel andere herstructureringsmaatregelen mogelijk om de kosten voor de KLM omlaag te brengen. Dan kan je denken aan maatregelen rond pensioen, collectieve deeltijd, de regeling voor werk- en rusttijd. Dat zijn allemaal bouwstenen die te gebruiken zijn.”

Pilotenbond VNV bereid tot loonoffer

“In overleg met KLM willen we bepalen wat de bijdragen zijn die het meest effectief zijn. Neem de Boeing 747, die door deze crisis permanent uit dienst is gehaald, en de honderden piloten die daardoor overtollig zijn, maar na omscholing weer inzetbaar worden op een ander vliegtuigtype. Dat is ook een kostenbesparing."

En inmiddels is de pilotenvakbond ook bereid tot een serieus loonoffer, geeft Schmid toe. Maar kom niet aan bij hem met percentages zoals het geval is bij de Lufthansa-piloten (45% ingeleverd) en British Airways-piloten (60 % ingeleverd). 'Een percentage in deze loonoffer-discussie is geen doel, ons doel is een gezond en sterk KLM.'

Gedwongen ontslagen bij KLM kan Schmid ‘niet uitsluiten’, "dat bepaalt hoe groot KLM is. Als de KLM halveert zal het wel plaatsvinden. We proberen dat als bond te ondervangen. Van tientallen piloten weten we dat ze interesse hebben in de vrijwillige vertrekregeling."

Willem Schmid is zelf first officer op een KLM 777 en vertegenwoordigt de grootste pilotenvakbond. Van de vierduizend actieve leden van de pilotenvakbond van de VNV werken er 3.200 bij KLM. De hoge organisatiegraad maakt de VNV tot een invloedrijke partij binnen KLM.

Schmid wil het beeld weerleggen van piloten als grootverdieners, “dat is gewoon echt niet zo. 60 procent van de piloten bij KLM is co-piloot, en die verdienen minder dat een Kamerlid. En starters hebben een studieschuld van 150.000 euro.”

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie