appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Spraakmakers
STER Advertentie

Check-gesprek? Dit kun je vanaf 1 juni verwachten in een restaurant

ANP
woensdag 20 mei 2020 | AVROTROS | Redactie

De horeca gaat vanaf 1 juni om 12.00 uur ’s middags weer open. Naast reserveren, moeten klanten na binnenkomst hun handen wassen en krijgen ze een controlegesprek. Het zogenoemde check-gesprek. Maar wat houdt het in?

Robèr Willemsen (KHN) over checkgesprek in horeca

De check vindt altijd op dezelfde manier plaats. Robèr Willemsen is voorzitter Koninklijke Horeca Nederland én eigenaar van verschillende horecazaken. Hij heeft al een beleid opgesteld voor zijn restaurants. "Als je opbelt en met meer dan twee personen komt, moeten we vragen of je tot een huishouden hoort. Daarna vragen we of je gezond bent. Als er ruim van tevoren gereserveerd is, bellen we 24 uur van tevoren even op. Boek je op de dag zelf, dan vragen we dat gelijk."
 

Protocollen

De horecazaken kunnen zich daarbij baseren op protocollen die zijn opgesteld door Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en werkgeversorganisatie VNO-NCW. "Daarin zijn de basisdingen vastgelegd, maar per bedrijf mag je kijken hoe je daar de invulling aan geeft. Maar de kernvragen zijn: komen mensen uit één gezamenlijk huishouden, en hebben ze klachten?"

Willemsen snapt dat de check noodzakelijk is, maar wil ook nuanceren: "Normaal gesproken ga je ook niet uit eten als je je niet lekker voelt. Dat is nooit verstandig."

Eigen verantwoordelijkheid

Met deze versoepelingen komt er veel verantwoordelijkheid bij de restaurants te liggen, zo lijkt het. Willemsen ziet dat anders en hoopt dat horeca-bezoekers ook zelf blijven nadenken. "Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid met onze gasten. Het is aan onze gasten om het zo eerlijk mogelijk te beantwoorden. Ik denk dat de check om een aantal redenen toch goed is. We blijven daarmee benadrukken dat we nog in een fase zitten, waarin het virus nog aanwezig is. Maar ik denk dat het de gasten ook een gevoel van veiligheid geeft."

Dus slechts een beetje last van de keel? Dan kun je beter naar huis, meent Willemsen. "Wij zullen in zo’n geval benadrukken dat er bij klachten ook anderen in gevaar worden gebracht…"

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1