Binnenland
AVROTROS

Een mondkapjes als fashion-item? 'Het zal toch een onderdeel van je garderobe worden'

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Een mondkapjes als fashion-item? 'Het zal toch een onderdeel van je garderobe worden'

Nu komen ze dan echt: de mondkapjes. Vanaf 1 juni is het verplicht ze te dragen in het openbaar vervoer. Maar wat voor mondkapje zet je dan op en waar haal je een mondkapje vandaan? Gaat het mondkapje een heus fashion-item worden of misschien zelfs wel een statussymbool?

NRC-modejournalist Milou van Rossum vertelt dat nog voor de coronacrisis al bepaalde mondkapjes haar opvielen, zoals een met piemels erop van ontwerper Bas Kosters. En tijdens de laatste Fashionweek in februari in Parijs een heel mooi mondkapje met kristallen of met halve maandjes van Marine Serre. Kosten: 430 euro.

Trendy mondkapjes

Icing the Label maakt trendy mondkapjes. Mede-oprichter van dit bedrijf Nienke de Jong zegt dat het sinds gisteren, na de persconferentie van Rutte, echt booming is. Er was gisterenavond zoveel animo dat hun site ontplofte.

Zowel Van Rossum als De Jong begrijpen dat sommige mensen het ongepast vinden om een mondkapje als fashion-statement te gaan dragen. Maar zegt Van Rossum, "als we er nog maanden mee door moeten en ook met mondkapjes uitgaan of gaan dansen, dan zal het toch een soort onderdeel van je garderobe worden."

Fashion items

Wel vindt zij mondkapjes met een logo van 500 euro in deze coronatijd pervers. De Jong heeft bij het maken van haar bedrijfsplannen zeker ook getwijfeld of het niet ongepast zou zijn om modieuze mondkapjes te gaan maken. In Azië, zo merkt zij op, is het een echt fashion item. Je ziet er overal mondkapjes. Het is daar juist ongepast om ze niet te dragen.

Maar zijn dergelijke trendy mondkapjes voor veel mensen niet een beetje te duur? Volgens De Jong niet. Bovendien steun je er in haar geval een goed doel mee. "Je hóeft geen trendy mondkapje aan te schaffen. Je kunt er ook een maken van een oude sok."

Tekort aan elastiek

De mondkapjes van De Jong worden verkocht als niet-medische mondkapjes. Wel zit er een vakje voor een filter aan de binnenkant, waar je een stukje keukenrol, stofzuigerzak of PM2.5 filter in kunt doen. "De meest populaire mondkapjes zijn die van Burberrystof, of met een klein glittertje en die gemaakt zijn van wat lichtere materialen."

Op dit moment is er voor de productie van haar mondkapjes een enorm tekort aan elastiek. En voor wat betreft de levering van stoffen: op is op. Veel stoffen komen uit Italië of China en kunnen niet meer bijbesteld worden. De Jong vult steeds met andere stoffen haar voorraad aan. Welke kant het op zal gaan met de mondkapjes durft De Jong niet te zeggen. Wel vertelt zij dat ze al benaderd wordt door grote merken.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie