Binnenland
NOS

Thuis werken en leven jaagt omzet webshops omhoog

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Thuis werken en leven jaagt omzet webshops omhoog

Voor veel webshops zijn het ongekende tijden. Sinds de uitbraak van het coronavirus in ons land zien internetwinkels hun omzet explosief stijgen. In de week van Pasen was er zelfs een plus van 72 procent. Dat komt neer op tientallen miljoenen euro's omzet meer dan in dezelfde week vorig jaar. Het gaat hier overigens om webshops in de non-food.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. "Voor corona zaten veel webshops op een groei van 16 of 18 procent, nu dus op 60, 70 procent", vertelt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org in het NOS Radio 1 Journaal.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De webwinkels profiteren ervan dat we thuis werken en thuis leven, en dat we ons best doen om gezond te blijven. "Alles wat met doe-het-zelf te maken heeft, de tuin, entertainment als spelletjes, gaat echt enorm goed", zegt Jongen.

"Ook het thuiswerken zorgt voor enorme verkopen, van bijvoorbeeld muizen, bureaustoelen, printers, laptops en koptelefoons. Sommige online winkels krijgen het niet aangesleept."

Maar webwinkels die met toerisme en vakanties te maken hebben, beleven juist dramatische tijden en in de mode is het beeld wisselend. Voor luxe kleding hebben consumenten volgens Jongen even geen belangstelling. Pyjama's, joggingbroeken, ondergoed en makkelijke schoenen worden wel verkocht.

Blijvend initiatief

Eén van de webshops die merken dat mensen veel geld uitgeven, is de HEMA. Het bedrijf zag zijn online omzet de afgelopen weken verdrievoudigen. Om lange wachttijden bij het centrale distributiecentrum in Utrecht te voorkomen, gaan verspreid over het land twintig HEMA-winkels ook fungeren als distributiecentrum. Van daaruit zal DHL pakjes bij de klant bezorgen.

"Als bijvoorbeeld iemand uit Winschoten zes artikelen bestelt, kijkt het systeem in welke van de aangesloten winkels die items voorradig zijn. Daar gaat de order dan heen", zegt Raph Schröder, baas van de online afdeling van de HEMA.

Hij denkt dat de maatregel niet tijdelijk is. "Ik denk dat we dit vaker gaan inzetten als er sprake is van piekdrukte. Dan moet je denken aan Black Friday en Sinterklaas. Als het aan mij ligt, is dit een blijvend initiatief."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie