appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Pakketbezorgers over jouw bestelling: 'Als je niet bezorgt, verdien je dus ook niets'

ANP
woensdag 20 november 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Honderden pakketten bezorgen voor een hongerloontje en nul kans hebben op een vrije dag, omdat voor jou tien anderen klaar staan. Dat is de realiteit van de Britse pakketbezorger in de film Sorry we missed you. Pakketbezorgers Mikael en Mario vertellen in De Nieuws BV dat dit niet ver van de Nederlandse werkelijkheid af zit.

De harde realiteit van de pakketbezorger

Voor Mario was de gemiddelde dag als pakketbezorger in één woord 'stressvol'. "Je vertrekt 's ochtends vanuit het depot met een bus vol. Dat zijn 200 tot 220 stops waar je zo snel mogelijk de pakketten moet bezorgen. En dat is stressvol want heel veel mensen zijn niet thuis." Zo komen de pakketten bij de buren terecht of hopelijk kan de bezorger ze ergens in een schuur kwijt, "want anders zijn er geen inkomsten", legt Mario uit.

Continue stress

"Het is 24/7 stress, want je werkt zes dagen, dus je wilt geen verzuim en de bus 's avonds leeg. Je bent bang dat de bus kapot gaat en je wil ook nog op tijd zijn om je vrouw en kinderen thuis te zien. De bomen groeien tot aan de hemel als je net begint, maar die zijn heel snel uitgegroeid."

Volgens Mario kan een gemiddelde chauffeur 25 pakketjes per uur wegbrengen, "maar dan moet 'ie echt de zolen van zijn schoenen lopen". Maar vaak lukt dat niet. Vaak moet de bezorger extra rondjes rijden om de pakketjes kwijt te raken om zo nog inkomsten te genereren. "Als je niet bezorgt, verdien je dus ook niets."

Het verbaast misschien ook niet dat Mario Sorry we missed you "te mild" vond. Voor Mikael was de film erg herkenbaar: "Ik mijzelf er wel in."

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

'Ik ben gestopt voor mijn gezin'

Mario: "Het totale plaatje van wat het gezin ondergaat, dat is te mild. Je kinderen, daar mis je alles van. Ik was er nooit bij want je was aan het werken. Tijd voor het gezin is er niet. Jaren niet. Ik ben bijna tien jaar zelfstandig geweest, ik ben niet op vakantie geweest." De weinige tijd met het gezin was ook één van de redenen waarom Mikael stopte als pakketbezorger: "Ik ben puur gestopt voor mijn gezin."  

In een reactie zegt PostNL tegen De Nieuws BV dat "als de werkdruk te hoog is, bezorgers altijd op gesprek kunnen komen om het op te lossen." In realiteit ligt dit wel anders volgens Mario en Mikael. Mario noemt als voorbeeld dat er 36 cent per stop kan worden afgetrokken als PostNL vindt dat de route sneller kan. Mikael: "Je kan altijd klagen maar of ze doen er toch nooit wat mee. Ik heb vier jaar lang geklaagd."

Een kopje koffie voor de pakketbezorger

Volgens de oud-pakketbezorgers is er niet iets aan het veranderen voor hun ex-collega's. Mario: "Er wordt gewoon stijf gezegd, voor jou tien anderen. Die situatie was al zo vijf jaar geleden, tien jaar geleden en het is nu nog steeds zo. Ik denk dat de ondernemer een vast uurtarief moet hebben, minder stress en meer als zelfstandige gezien moet worden."

In deze wintermaanden is het pakketbezorgers-bestaan net wat zwaarder. Dus, we kunnen het allemaal wat dragelijker maken. Mikael: "Met een bakkie koffie bijvoorbeeld. Je moet werken door weer en wind: de pakketjes moeten bezorgd worden. Een kleinigheidje maakt een pakketbezorger al erg blij."

De harde realiteit van de pakketbezorger

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1