appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Wat het daglicht niet verdragen kan
STER Advertentie

Consumentenbond: online datingsites slordig met privacy

Pixabay
dinsdag 29 oktober 2019 | AVROTROS | Radio EenVandaag Twitter

Met de privacy op online datingsites wordt slordig omgegaan. Dat blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Babs van der Staak, van de Consumentenbond, vertelt in Radio EenVandaag hoe dit is onderzocht.

Programma item: 0

De consumentenbond onderzocht de tien meest gebruikte datingsites in Nederland. Het gaat om Badoo, e-matchting, Happn, Lexa, Paiq, Parship, Pepper, Relatieplanet, Tinder en 50plusmatch. Er werden 700 ervaringsdeskundigen ondervraagt, waarvan 29% een relatie kreeg.

Privacyverklaring

De consumentenbond constateert dat op twee manieren de privacy regelmatig wordt geschonden. Ten eerste blijkt dat de privacyverklaring niet te kloppen met de werkelijkheid. Babs van der Staak van de Consumentenbond: "Bij negen van de tien sites is de privacyverklaring niet op orde. Ze zijn niet compleet genoeg en het is onduidelijk welke gegevens worden verzameld."

Ten tweede blijkt dat er klik- en surfgedrag al wordt doorgegeven aan derden. Van der Staak: "De helft van de sites plaats al cookies nog voor je ook maar iets hebt kunnen accepteren. Dan zijn bij allerlei advertentienetwerken jouw gegevens al bekend." Het doorgeven van data zonder toestemming is wettelijk verboden.

Google en Facebook

Datingsites 50plusmatch, Happn, Paiq, Parship en Tinder plaatsen direct advertentiecookies van Google en Facebook nog voor dat je op OK drukt, blijkt verder uit het onderzoek. Dat betekent dat er al klik- en surfgedrag wordt doorgegeven, iets wat juist bij online daters waarschijnlijk ongewenst is. Daarbij komen er persoonsgegevens bij commerciële partijen. De kans bestaat dat wanneer je een datingsite hebt bezocht en vervolgens naar een willekeurige andere website gaat, je weer advertenties in beeld krijgt van andere datingsites.

Dat is zorgelijk, vindt de Consumentenbond. Van der Staak: "Als je online zoekt naar schoenen of een vakantie krijg je vaak wekenlang nog allerlei aanbiedingen. Nu krijg je dat voor datingsites. Dat is gevoelige informatie. Dat het steeds normaler geworden is om online te daten, wil niet zeggen dat je dat aan de grote klok wilt hangen."

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1