appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

20 jaar crisis in Nederland: het slachtoffer centraal

ANP
dinsdag 17 september 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Al twintig jaar houdt Marco Zannoni zich bezig met veiligheids- en crisismanagement. Op dat gebied is er veel veranderd in die twee decennia. "De basishulpverlening is geprofessionaliseerd en er is veel meer aandacht voor het slachtoffer", aldus de directeur van het COT

Welke lessen hebben we getrokken uit rampen als de vuurwerkramp en de aanslag in Apeldoorn
Na de aanslag in Apeldoorn zei de burgemeester dat hij drie prioriteiten had: slachtoffers, slachtoffers en slachtoffers. Volgens Zannoni is de behoefte van het slachtoffer bij rampen centraal komen te staan. "Na de vuurwerkramp realiseerden we ons dat mensen steun nodig hebben voor langere tijd. In Enschede heeft het bureau waar je naartoe kon met vragen zo’n vijf jaar bestaan." 

Dat sloeg in als een bom

Zannoni

Amsterdamse zedenzaak 

De vuurwerkramp in Enschede was Zannoni's eerste echte klus als crisismanager, maar de zedenzaak in Amsterdam heeft op hem persoonlijk het meeste indruk gemaakt. "Mijn dochter was toen een jaar of vier, dus dat sloeg in als een bom. Het was bovendien de eerste keer dat ik helemaal zelf aan tafel zat en direct de burgemeester van Amsterdam adviseerde."  

Zannoni werd ingevlogen in de crisisbunker waar de situatie werd toegelicht. "De schaal was zo ongekend, dat trof me enorm. Normaal moet ik een bestaande crisis oplossen, maar ik voelde dat dit stilte voor de storm was. Die ouders weten nu nog niets, maar over een paar dagen krijgen honderden ouders te horen dat hun kind mogelijk is misbruikt." 

Ook bij de Amsterdamse zedenzaak stond het slachtoffer meer dan ooit centraal. "Er is heel goed nagedacht welke informatie er beschikbaar voor de kinderen moest zijn als ze straks 18 worden." 

Basishulpverlening 

Volgens Zannoni is ook de basishulpverlening de afgelopen twintig jaar geprofessionaliseerd. "In z’n algemeenheid kun je zeggen dat twintig jaar geleden de rolverdeling nog veel minder strikt was. De partijen werken nu veel beter samen (anders dan bij de vuurwerkramp in Enschede) en het is veel duidelijker wie welke rol heeft." Ook oefent iedere burgemeester vandaag de dag jaarlijks een ramp of calamiteit. De basiszorg is met andere woorden veel beter georganiseerd.

Communicatie

Het mediaveld is de afgelopen twintig jaar onherkenbaar veranderd. "De komst van sociale media bracht voor- en nadelen met zich mee. Een grotere druk om snel te communiceren maakt overheden soms bang: zeg ik iets verkeerd." Toch brengt de mobiele telefoon ook voordelen mee. "Er kan beter gekeken worden hoeveel mensen zich in een rampgebied bevinden en er zijn sneller beelden beschikbaar." 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1