appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Scheidend ProRail-topman: 'Politiek Den Haag gebaat bij minder ja-knikkers'

ANP
woensdag 17 juli 2019 | KRO-NCRV | Tom Veldhuijzen en Libben Reeskamp

De eigenwijze en tegelijk mediagenieke ProRail-topman Pier Eringa neemt na de zomer afscheid. Hij verruilt zijn baan voor een toppositie bij Transdev, moederconcern van vervoersbedrijf Connexxion. Door zijn rebelse houding richting politiek Den Haag en eigenzinnige plannen heeft hij van de spoorbeheerder een ambitieuze organisatie gemaakt. "Den Haag is gebaat bij minder Ja-knikkers", zegt Eringa in 1 op 1.

Eigenlijk had hij nog een jaar willen blijven zitten als president-directeur. Pier Eringa vertrekt nog voordat ProRail wordt omgevormd tot zelfstandig bestuursorgaan en direct onder staatssecretaris Stientje van Veldhoven valt. "Ik vind het geen verstandig besluit", zegt Eringa. "Net nu het niet meer gaat over blaadjes op het spoor en wisselstoringen, maar over ambities in de toekomst. Ik begrijp dat niet."

Scheidend ProRailbaas: ‘Politiek Den Haag gebaat bij minder Ja-knikkers’

1 op 1

‘Meer eigenzinnige types aan de top’

Den Haag is volgens Eringa gebaat bij "minder Ja-knikkers" en "meer eigenzinnige types aan de top van de publieke sector, meer wrijving en kritisch zelfvermogen". "Ik hou van mensen met een grote bek binnen een organisatie, die recht van spreken hebben doordat ze hebben geleverd en gepresteerd."

Als voorbeeld noemt Eringa de belastingdienst en het CBR. "Wat zorgt daar voor problemen? Er wordt te vaak en te lang gezwegen. Een probleem wordt groter en steekt vanzelf de kop op. Op tijd je vinger opsteken en zeggen waar het op staat", vindt de scheidend spoorbeheerder.

‘Niet lullig doen over Zandvoort’

Kom niet aan met scepsis bij de scheidende ProRail-topman over de bereikbaarheid per openbaar vervoer naar en van het Formule 1 Circuit van Zandvoort in 2020. De vrees van Sven Kockelmann dat bezoekers naar het racecircuit van de Noord-Hollandse badplaats straks op het spoor gaan lopen om tijdig Max Verstappen en de zijnen te kunnen bewonderen, sluit Eringa bij voorbaat uit.

"Het gaat niet gebeuren dat Zandvoort onbereikbaar is wat ons betreft. Er zal straks wel wat belastinggeld bij moeten. De overheid zal hoe dan ook de portemonnee moeten trekken, verwacht ik. We moeten niet lullig doen over zo'n belangrijk evenement als de Formule-1 in Zandvoort."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1