appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Mart Visser gaat terug naar de winkelstraat

ANP
woensdag 3 juli 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Jaren werd de winkelstraat afgeschreven. Online was waar je alles moest verkopen, zo ook voor modeontwerper Mart Visser. Maar hij keert terug naar fysieke winkels. Want winkelen is een beleving. 

De kleding Mart Visser weer offline winkelen, retailmarketeer Ernst-Jan Smid legt uit!

Weidewinkels

Visser reed heel Nederland door op zoek naar winkels. Volgens hem wordt alles online verheerlijkt. "De zogenoemde weidewinkels doen het gewoon heel goed", zegt Visser. Deze winkels zijn soms zelfs vierduizend vierkante meter groot en staan in een dorpje waar je nog nooit van hebt gehoord, beschrijft de modeontwerper. De hele buurt gaat daarheen. Er is daar een complete beleving."

Volgens Visser willen vrouwen naast online bestellen de kleding ook nog aanpassen, advies krijgen en naar een winkel gaan. "Mensen zullen in alle tijden blijven winkelen. Zeker vrouwen van veertig-plus."

Je moet het als winkel verdienen dat we daar naar binnen gaan

Ernst-Jan Smid

China

Ook retail-marketeer Ernst-Jan Smid is positief over de toekomst van de winkelstraat, maar het gaat er wel anders uitzien dan we nu gewend zijn. "Je moet het als winkel verdienen dat mensen er naar binnen gaan", vindt Smid. "Als een winkel niet leuk is, of je beleeft er niks, waarom zou je er dan naartoe gaan?" Je kunt alles toch al online kopen op ieder moment aldus Smid. 

In alle branches ziet Smid dezelfde ontwikkeling. "Ze zijn bezig die fysieke retail weer leuk te maken." Voor de trends kijkt Smid tegenwoordig naar China en niet meer naar de Verenigde Staten. "Daar loopt e-commerce en fysieke retail goed in elkaar over."

Flagship stores

Een van de grote trends zijn de Flagship stores, aldus Visser en Smid. Dat zijn winkels gericht op één merk die vooral inspelen op de ervaring en hun beste producten verzamelen.  

Visser geniet van deze onzekere periode in de retail. "Er valt van alles om, maar er staat ook iets nieuws op."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1