appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Langs de Lijn En Omstreken
STER Advertentie

Verkeersinfarct in het luchtruim; wat u moet weten over uw vliegvakantie

ANP
maandag 24 juni 2019 | KRO-NCRV |

Het Europese luchtruim zit komende zomervakantie zo stampvol, dat reizigers rekening moeten houden met fikse vertragingen. EU-waakhond EASA roept vluchtmaatschappijen op om piloten strikt aan hun vluchtplan te houden. Maar, “het probleem ligt niet bij ons en ik ga mijn piloten daar ook niet toe verplichten”, zegt Corendon-topman Steven van der Heijden in het radioprogramma 1 op 1.

“Het probleem zit ‘m in het feit dat de luchtverkeersleiding zo versnipperd is. Iedereen houdt vast aan eigen nationale verkeersleiders. Er is geen samenhang. Ik vind niet dat wij verantwoordelijk moeten worden gemaakt voor iets wat wij niet veroorzaakt hebben”, vertelt Van der Heijden namens de Nederlandse chartermaatschappij Corendon, die deze zomer weer een topdrukte verwacht.

Verkeersinfarct in het luchtruim; wat u moet weten over uw vliegvakantie


Het Europese luchtruim is een lappendeken en elk land is verantwoordelijk voor haar eigen achtertuin. Om filevorming in de lucht te voorkomen, wil de EASA dat piloten hun van te voren ingediende vliegplan strikt opvolgen. Maar de realiteit in het luchtruim is weerbarstiger, legt Van er Heijden uit. “In de praktijk moet er vaak omgevlogen worden, door een verandering van de wind, of een onweersbui waar je niet doorheen wilt vliegen." 

Vrees voor chaos in de lucht; wat u moet weten over uw vliegvakantie

‘D66 wil één en dezelfde luchtvaartautoriteit’

In Amerika reguleert de Federal Aviation Administration (FAA) alles wat te maken heeft met de burgerluchtvaart. Als er een drone wordt neergehaald boven Iran, dan bepaalt de FAA een algeheel Amerikaans vliegverbod. In Nederland kan dat alleen voor Nederlandse maatschappijen, niet voor iedereen die vanaf Nederland vliegt.  

D66-Kamerlid en portefeuillehouder luchtvaart Jan Paternotte wil dan ook vaart maken met een Amerikaans model, zodat er in Europa een lijn kan worden getrokken. "Ik ben voorstander van één en dezelfde luchtvaartautoriteit, voor heel Europa, net zoals in Amerika. Als er zich een oorlogssituatie voordoet, dan moeten we Europees net zo snel een vliegverbod kunnen instellen als de Amerikanen doen. Dinsdag stel ik daar Kamervragen over aan de minister."

Corendon-topman Steven van der Heijden is het daarmee eens. "Het Europese luchtruim is slecht georganiseerd. Door de complexiteit van de luchtvaart kunnen er kettingreacties ontstaan. “Het kan al misgaan als de catering niet op tijd aan boord is, of er rijen ontstaan op Schiphol", zegt Van der Heijden. Hij verwacht dan ook grote problemen deze zomer. Van vliegschaamte merkt Corendon in elk geval niets. En de cijfers geven de chartermaatschappij volkomen gelijk: elk jaar blijkt het vliegverkeer weer gegroeid te zijn.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1