appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Groei Schiphol zet leefbaarheid rondom het vliegveld onder druk

ANP
donderdag 13 juni 2019 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Schiphol is enorm gegroeid in de afgelopen jaren. Daardoor komt de leefbaarheid in het gebied om het vliegveld onder druk te staan. Dakpannen vliegen van daken en de witte was die buiten hangt is binnen de kortste keren zwart. Robbert-Jan van Duijn, wethouder van het CDA van de gemeente Aalsmeer vind het mooi geweest. In De Nieuws BV vertelt hij wat er moet gebeuren om de balans terug te krijgen.

Waarom moet Schiphol eigenlijk blijven groeien?

Van Duijn: "Ik zat vorige week bij mensen die recht onder de Aalsmeerbaan wonen. Er was een zware dakpan van hun huis afgewaaid en door de glazen overkapping bij hun huis gevallen. Die wonen er al hun hele leven en ze zaten huilend aan de keukentafel, ze zeggen 'we zijn hier geboren en getogen, we hebben iets moois opgebouwd en willen niet weg maar het wordt zo langzamerhand te erg'".

En zo zijn er meer verhalen, zegt Van Duijn: "De klachten nemen enorm toe. Mensen zijn het zat. Ik krijg ontzettend veel mailtjes en telefoontjes en ze weten mij allemaal te vinden, maar ik wil graag dat degenen die erover gaan, de Minister en Kamerleden, dat die het ook horen".

500 vliegtuigen over je dak

Ooit was de relatie tussen Schiphol en de Aalsmeerders koek en ei. Maar door de enorme groei van het vliegveld is de balans zoek. Van Duijn: "De balans tussen de lusten en de lasten is doorgeslagen. Er zijn dagen dat er 500 vliegtuigen over je dak komen en dat is alleen nog maar de Aalsmeerbaan, er gaan nog twee banen over onze gemeente."

"Schiphol is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dat zet de leefbaarheid in onze kern onder druk. Dus, of je nou wel of niet over groei praat, er moet nu al iets gebeuren om die balans terug te krijgen."

'Niet groeien om het groeien'

Jurgen Nobel, wethouder van de VVD in de gemeente Haarlemmermeer, beaamt dat er een aantal zaken zijn waaraan gewerkt moet worden. "Neem bijvoorbeeld de nachtvluchten. We vinden dat er minder nachtvluchten moeten zijn. Het grote verschil is alleen dat ik vanuit Haarlemmermeer zeg 'de luchthaven hoeft niet op slot'. Groei moet mogelijk zijn maar de luchthaven hoeft van mij niet per se te groeien."

"Als op een gegeven moment de hub-functie in gevaar komt omdat selectieve groei niet mogelijk is, dat moeten we niet willen. Maar ik zeg ook dat het niet een doel op zich moet zijn om te groeien. Niemand wil groeien om het groeien."

Welzijn boven welvaart

Nobel maakt zich vooral zorgen dat de hub-functie in gevaar komt. "Het is niet zo dat er onbeperkt gegroeid moet worden. We vinden ook dat Lelystad open moet zodat die vluchten die economisch toegevoegde waarde hebben voor de regio er moeten komen. We hopen dus nog steeds dat het daar open gaat."

Van Duijn merkt dat de discussie snel over cijfers gaat. "Maar die doen geen recht aan wat mensen beleven die naast zo'n luchthaven wonen. Daarom heb ik ook gezegd, zet welzijn op plaats één. Welzijn boven welvaart. Bewoners zeggen ook 'Schiphol hoeft niet weg van ons, maar houd wel rekening met ons'."

Een Europees probleem

Op de korte termijn moet er dus wat veranderen wat Van Duijn betreft. Maar, volgens econoom Jaap Koelewijn ligt de oplossing van dit probleem niet alleen bij Nederland. "Luchtvaart is geen Nederlands probleem: het is een Europees probleem."

Koelewijn: "De toekomst van Schiphol is er eentje waarbij de vlieger, de passagier, betaalt voor de maatschappelijke kosten die hij maakt. CO2-uitstoot, overlast, milieuschade, fijnstof: dat zit niet in de prijzen. Nu kun je voor 100 euro naar Londen, zo'n ticket moet 250 euro kosten. Nederland moet niet denken in termen van transport en logistiek, dan moeten ze het adequaat prijzen. Maar dat moeten we niet alleen in Nederland aanpakken".

Waarom moet Schiphol eigenlijk blijven groeien?

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1