Binnenland
NTRPowNed

Hoe een groep burgers gelijk kreeg in de Schiphol-rechtszaak tegen de overheid

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe een groep burgers gelijk kreeg in de Schiphol-rechtszaak tegen de overheid

De staat heeft omwonenden van Schiphol onvoldoende beschermd, zo oordeelde de rechter in de zaak van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV). Het economisch belang van de luchthaven stond voorop, en de burgers zijn daar de dupe van geworden. "Dit is een gele kaart van de rechtbank", zegt Jan Boomhouwer, voorzitter van de stichting RBV, in 5 Dagen.

5 Dagen...

Voldaan en trots is Boomhouwer vandaag de rechtszaal uitgelopen. "In eerste instantie kon ik het niet geloven, dat we zo’n mooi cadeautje uitgedeeld kregen. We hebben hier dikke punten verdiend. Nu is het lopen in de wolken."

500 vliegtuigen per dag

Zelf woont hij al sinds 1983 in Aalsmeer, op 1,5 kilometer van de Aalsmeerbaan vandaan. Per dag komen er soms wel 500 vliegtuigen over, wat veel overlast veroorzaakt bij Boomhouwer. Het geluid zorgde er zelfs voor dat de dakpannen van het dak af trilden. "Dat kan je kinderen de kop kosten, zulke grappen. Dus die dakpannen hebben we maar vastgeschroefd. Je staat ervan te kijken wat er allemaal kan."

Gelijk

Met hem ervaren honderdduizenden omwonenden overlast. "Het is een hele grote cirkel van 1,5 miljoen mensen die meer herrie over hun dak krijgen dan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) toelaatbaar vindt." Volgens de stichting RBV is de staat verantwoordelijk voor dat leed. De rechter stelde hen daarin in het gelijk op woensdag 20 maart.

Timer

"Het gaat niet van de ene op de andere dag veranderen. Maar we zijn wel een andere koers gaan varen, en niet zo’n klein beetje", zegt Boomhouwer.

"De overheid moet echt haar stinkende best doen om er iets van te maken waar ze zelf in geloven. En slagen ze er niet in, dan geldt gewoon de huidige geluidsvergunning die op tafel ligt, die al een jaar of tien genegeerd wordt. Als die vergunning wordt gehandhaafd zijn we van heel wat vliegbewegingen af over 12 maanden."

Vonnis in je maag

Volgens Boomhouwer kan het vonnis ook voor de staat een voordeel zijn. Minister Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) wilde het aantal vliegbewegingen al verminderen, maar liep daarbij tegen de Europese Commissie aan. Zij gaven eerder al geen goedkeuring voor het verminderen van de hoeveelheid vluchten.

"Misschien wil men ook wel die stok achter de deur hebben, om af te zijn van het machtsspel van luchthaven maatschappijen en luchthavens", zegt Boomhouwer. "Die kunnen natuurlijk een hoop dingen roepen, maar als je met een vonnis in je maag zit als minister heb je niet zoveel speelruimte."

Stopwatch

Het is in ieder geval zeker dat er iets gaat veranderen, aldus Boomhouwer. "Er is een periode vóór het vonnis van 20 maart, en een periode ná 20 maart. De periode ervoor was hard werken. De periode erna misschien ook wel, maar je hebt wel iets concreets op tafel liggen."

"Er verandert misschien niet meteen iets, maar toch is er wel wat veranderd. Er is een stopwatch gaan lopen. Die stond op 12 uur, en nu alweer iets minder."

5 Dagen

5 Dagen: Jouw nieuws, jouw verhaal. Elke werkdag live van 20.00 tot 20.30 uur. De gele NPO Radio 1-bus staat elke week in een andere gemeente in het land.

Presentator in de bus is Jo van Egmond (op vrijdag Ajouad El Miloudi). Verslaggever ter plekke is Mirthe van der Drift.

Ster advertentie
Ster advertentie