appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo houd je jongeren betrokken bij de Dodenherdenking op 4 mei

ANP
vrijdag 3 mei 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

"Kinderen vinden de twee minuten stilte op 4 mei heel belangrijk." Dat zegt Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Het Comité deed onderzoek naar de manier waarop kinderen en jongeren willen herdenken. Er zijn verschillende initiatieven voor jongeren in aanloop naar 4 mei.

Hoe houd je jongeren betrokken bij Dodenherdenking?

Een van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek is dat veel jongeren meer aandacht willen voor recentere oorlogen bij de herdenking. "Wij zijn niet van de herdenkingspolitie", zegt Verbeet. Zelf denkt ze tijdens de twee minuten aan haar eigen tante die de oorlog niet overleefde, maar volgens haar staat het iedereen vrij om iets of iemand anders te herdenken.

Wel denkt Verbeet dat het goed zou zijn als vluchtelingen en autochtone Nederlanders hun ervaringen uitwisselen. "Het is goed als je het verdriet van een land leert kennen, dat is inburgering bij uitstek."

Persoonlijk oorlogsverhaal

John Melkman vertelt het oorlogsverhaal van zijn ouders aan leerlingen op scholen. Hij probeert de situatie van zijn ouders invoelbaar te maken voor de kinderen door ze het dilemma voor te leggen waar zijn vader ook voor stond in de oorlog.

"Mijn vader zat met zijn moeder in kamp Westerbork, maar hij kreeg verlof omdat hij zou gaan trouwen. Zijn moeder bleef achter in het kamp, dus hij stond voor de keuze om terug te gaan naar haar of naar zijn aanstaande vrouw." De vader van Melkman koos uiteindelijk voor het laatste. Hij merkt dat het verhaal veel losmaakt bij leerlingen en ze reageren er heel wisselend op.

Het Herdenkingsdiner voor vluchtelingen

Gedichtenwedstrijd

Op meerdere scholen doen leerlingen mee aan de jaarlijkse gedichtenwedstrijd Dichter bij 4 mei. Marian Offenberger is een van de leraren Nederlands die met haar leerlingen meedoet. Haar leerlingen hebben haar positief verrast. "Ik was verbaasd dat er na 20 minuten al iemand naar me toe kwam met een prachtig gedicht."

Het thema dit jaar is 'kiezen in vrijheid'. Offenberger merkte dat het de jongeren hielp om breder over het thema na te denken. Het ging niet alleen om de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, maar om iedereen die in een oorlog is omgekomen.

Hoe houd je jongeren betrokken bij de Dodenherdenking?

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1