appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Woningen bouwen bóven het spoor: utopie of 'fantastisch' idee?

ANP
woensdag 3 april 2019 | NOS | Chiem Balduk

In de strijd tegen de woningnood in Nederland hebben plannenmakers hun oog laten vallen op de ruimte boven de sporen rond NS-stations. Het werd lange tijd bestempeld als technisch lastig en onrendabel, maar die tijden zijn voorbij. In de vier grote steden klinkt enthousiasme over de vraag of er over de sporen heen gebouwd kan worden.

Kan bouwen bóven het spoor de woningnood tegengaan?

Snel meer woonruimte is hard nodig, stelt initiatiefnemer Carolien Gehrels. "Het functioneren in de stad komt in gevaar door een tekort aan woningen voor bijvoorbeeld leraren en artsen", vertelt de oud-wethouder van Amsterdam tegen verslaggever Marc Hamer.

Het plan is tegenwoordig technisch mogelijk en door de gestegen grondprijzen in binnensteden niet langer onbetaalbaar. In het buitenland gebeurt het al, vult ze aan. "Neem New York, Parijs en Toulouse."

'Een nieuwe wereld'

De NS reageert positief op het voorstel en denkt naast woningen ook aan kantoren. Een woordvoerder zegt dat de vervoerder gesprekken voert voor bouw rond en boven Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal en Den Haag Centraal. 

Architect Lars van Houten denkt ook dat het haalbaar is. "Het is op drie vlakken technisch ingewikkeld: trillingen, geluid en externe veiligheid. Vooral het trillen is lastig, maar dat kan bij de bron worden aangepakt of door bijvoorbeeld damwanden. Dat kan tegenwoordig makkelijker, goedkoper en sneller."

Hij ziet het als een 'fantastische' uitdaging. “Je maakt eigenlijk een heel nieuwe wereld boven het spoor, terwijl het spoor nu vaak nog een grote barrière tussen twee stadsdelen is. De nieuwbouw verbindt dan beide wijken."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1