appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-airplay plyr-captions-off plyr-captions-on plyr-download plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-logo-vimeo plyr-logo-youtube plyr-muted plyr-pause plyr-pip plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-settings plyr-volume
STER Advertentie

Zorgrobot Tessa ontlast patient én mantelzorger

NPO Radio 1
vrijdag 6 april 2018 | EO | Rosanne Sies Twitter

"Goedenavond, het is half 10. Beste Gert en Herman, het is tijd voor het nieuws!" Met die woorden introduceerde zorgrobot Tessa zich in de uitzending van Langs de Lijn En Omstreken. Ze was daar te gast met haar medebedenker Wang Long Li, die al op jonge leeftijd wist dat hij iets wilde gaan doen om de zorg beter te maken.

Robotje Tessa

"Mijn vader is op jonge leeftijd overleden aan leverkanker. Als oudste zoon moest ik toen al jong veel dingen regelen. Je ziet ook hoe zwaar zoiets is voor een familie; je moeder, je broertje en zusje. Ik nam me toen voor om werk te gaan doen waarbij ik de zorg zou verbeteren." Dat doet Long Li nu dus in de vorm van Tessa, een kleine zorgrobot die hij ontwikkelt met zijn startup Tinybots.

Zetje in de rug

"Tessa geeft mensen structuur in hun leven. Het zorgt ervoor dat mensen met dementie die nog thuis wonen, of personen die op een andere manier een cognitieve beperking hebben zelf weer geactiveerd worden om dingen te doen. Vaak hebben ze namelijk net die ene tip of hint nodig om bepaalde handelingen toch weer uit te kunnen voeren," aldus Long Li.

Maar hoe werkt dat dan? "Tessa is verbonden met het internet. Familieleden en verzorgers kunnen via een veilige webapp afspraken of tips instellen of mensen voorbereiden op wat er gaat komen. Bijvoorbeeld: 'Maak alvast een boodschappenlijstje, dan kunnen we straks meteen gaan.' Of: 'De taxi komt er zo aan, ga je maar klaar maken.'" Belangrijk daarbij is dat de tips niet belerend zijn, zegt Wang Li. "Vaak wordt er niet naar kinderen geluisterd als die hun dementerende ouders iets opdragen, maar met Tessa krijgen die mensen zelf de regie weer terug. Tessa geeft ze de keuze: 'Heeft u misschien zin in een kopje koffie?' Of: 'Het is lekker weer, zullen we een wandelingetje maken?' Vaak denken die mensen dan 'ohja, dat had ik zelf ook al bedacht', maar is dit nog net het laatste zetje dat ze nodig hebben om het ook echt te gaan doen."

Mantelzorg

Groot voordeel van Tessa is volgens Long Li niet alleen de structuur die de patiënten weer in hun leven ervaren. Ook de mantelzorgers worden door Tessa ontlast. "Vaak zijn die mensen ook op de momenten dat ze even weg zijn constant met hun gedachten bij hun dierbaren. Ze vragen zich af of ze wel genoeg eten of drinken, of ze niet weglopen. Als ze voor ze weggaan Tessa instellen, kan die die herinneringstaken van ze overnemen, en kan de mantelzorger even een half uurtje voor zichzelf hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld een mevrouw die weer kan Nordic Walken, terwijl haar dementerende man zonder zorgen thuisblijft!"

Long Li is nog volop bezig om Tessa verder te ontwikkelen. "We zouden graag zien dat Tessa op basis van een reactie een vervolgopdracht kan geven. Dat een vrouw met dementie bijvoorbeeld niet alleen wordt gevraagd om een kopje koffie, maar ook een stappenplan krijgt om aan dat kopje koffie te komen."

Hulprobot Tessa

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1