appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

STER-directeur: paniek voor bezuinigingen bij omroep niet nodig

ANP
vrijdag 8 december 2017 | KRO-NCRV | Klaas den Tek Twitter

Bij de publieke omroep is de afgelopen weken met ontzet gereageerd op een nieuwe ronde bezuinigingen. Volgens minister Arie Slob van Media zou er door dalende advertentie-inkomsten in 2019 een tekort van 62 miljoen zijn. Maar volgens Ster-directeur Frank Volmer is er geen reden tot paniek. 

Verzilveren

In het programma Mediaforum reageert Volmer op de commotie die in Hilversum is ontstaan. Volgens hem nemen de inkomsten van advertenties op televisie en radio weliswaar af, maar "we hebben nog genoeg mogelijkheden om deze bezuinigingen op te vangen. Zo zijn er goed bezochte omroepsites waar we nu nog nauwelijks op adverteren. Als we dat verzilveren is er weinig aan de hand." Dat dit nu nog niet gebeurt, heeft volgens hem te maken met de regelgeving en de afspraken die er liggen. De STER is nu samen met de NPO en de publieke omroep aan het kijken om die regels te versoepelen waardoor er meer mogelijk is in het digitale domein.

Onbegrijpelijk en onverstandig

In Hilversum werd boos gereageerd op het nieuws dat minister Slob niet van plan was om het gat van 60 miljoen te compenseren. NTR-directeur Paul Römer schreef een vlammende brief, waarin hij de aangekondigde korting van 62 miljoen ‘niet alleen onbegrijpelijk, maar ook onverstandig’ noemt. 

"De publieke omroep vervult een belangrijke rol in de maatschappij en is één van de goedkoopste omroepen Europa", aldus Römer. Maar volgens Volmer wordt de soep dus niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. "We moeten dus zelf de ruimte pakken om die inkomsten op peil te houden. De suggestie die Slob zelf ook al deed."

De winterschilder

HUMAN-hoofdredacteur Marc Josten in Het Mediaforum: "Het zegt ook wel iets over Hilversum. Over hoe heftig wij hierop reageren. Er worden dan weer allerlei clubs opgericht. Terwijl we als publieke organisatie heel iets anders nodig hebben. Wij moeten ervoor zorgen hoe wij weer tot geweldige ideeën voor de toekomst komen. Dat vraagt meer om de winterschilder dan om gelijk weer de messen te slijpen."

Beluister het hele item van het Mediaforum hier: 

Het Mediaforum met Annette van Trigt en Marc Josten

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1