Achtergrond

Mediaforum: 'Kijk uit met voxpops'

foto: NTRfoto: NTR
  1. Nieuwschevron right
  2. Mediaforum: 'Kijk uit met voxpops'

Reacties van ‘gewone mensen’ op het nieuws, zoals die regelmatig te zien zijn op radio en tv, zijn minder onschuldig dan ze lijken. Dat stelt Kathleen Beckers van de Universiteit van Antwerpen, na een uitgebreid onderzoek. Volgens haar hebben ze veel impact op hoe mensen over een onderwerp denken, zegt ze tegen de Belgische nieuwsdienst BELGA.

Beckers analyseerde bijna zeshonderd ‘voxpops’, zoals de items ook wel genoemd worden, en concludeerde dat in ongeveer tweederde van de gevallen slechts één mening naar voren kwam.

Ook legde ze proefpersonen verschillende voxpop-filmpjes voor, waarna hun mening over het onderwerp werd gevraagd. Mensen die een bepaalde mening te zien kregen, waren geneigd om zelf ook die mening te hebben. De onderzoeker vindt dat redacties én burgers kritischer moeten kijken naar de items, want ze hebben veel impact.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Gewone mensen

WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes is zelf een groot liefhebber van voxpop, zei hij in het Mediaforum van NPO Radio 1. "We zien al zoveel deskundigen, mensen met een functie en politici. Ik ben altijd blij als ik gewone mensen eens hoor over de kilometerheffing, bijvoorbeeld", vertelt de hoofdredacteur.

De hoofderdacteur van NU.nl, Gert-Jaap Hoekman, is kritisch: "Ik heb het gevoel dat het vaak een beetje gemakkelijk is", zegt hij. Men is te snel tevreden, denkt de hoofdredacteur: ''We hebben er een paar en ze praten leuk, maar er wordt niet nagedacht of het representatief is.''

Huisjes spreekt dit tegen: ''Een voxpop maken is moeilijk'', stelt hij. Als journalist moet je iedereen durven aanspreken en bovendien moet je goed nadenken over de locatie, vindt Huisjes. "Als je in de ring van Amsterdam gaat staan, krijg je hele andere reacties dan in Amersfoort-Zuid", zegt de hoofdredacteur. "Je moet echt een beetje spreiden."

Bekijk hier het Mediaforum met Bert Huisjes en Gert-Jaap Hoekman, waar men ook sprak over het verbannen van de website Stormfront en het bestrijden van nepnieuws:

Ster advertentie
Ster advertentie