appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: WNL op Zaterdag
STER Advertentie

ANWB pleit voor verschillende snelheden fietsverkeer

Frank van Beek, ANP
vrijdag 5 juni 2020 | EO | Melinda Pater

Om te voorkomen dat er nog meer verkeersdoden vallen, moeten er fietspaden komen met diverse snelheden. Dat zei ANWB-directeur Frits van Bruggen in Dit is de Dag. Van Bruggen maakt zich grote zorgen over de huidige verkeersveiligheid in Nederland.

In gesprek met ANWB-directeur Frits van Bruggen: zijn we op weg naar monsterfiles?

Volgens van Bruggen is de afgelopen twee maanden het aantal gewonden en verkeersdoden in Nederland niet gedaald terwijl er wel minder verkeer was. "Dit betekent dat de kwetsbaren in het verkeer, zoals de wandelaars en fietsers, in verhouding meer gewond zijn geraakt en dat er meer mensen zijn overleden." Volgens van Bruggen is het een groot probleem dat reizigers het OV mijden uit angst besmet te raken.

E-bike in stad: 20 per uur

"Uit ons onderzoek blijkt dat vier miljoen Nederlanders van plan zijn om van collectief naar individueel vervoer over te schakelen, zoals de auto of e-bike." Van Bruggen roept gemeentes dan ook op om hun fietsveiligheid te vergroten en de stad anders in te gaan richten. "Je moet de stad veel meer gaan indelen naar soorten voertuigen met bijbehorende snelheden. Ik pleit voor snelheidsbeperkingen voor elk type vervoersmiddel. Zo zou je bijvoorbeeld op een e-bike in de stad niet harder mogen dan 20 kilometer per uur." Voor het creëren van een veilige leefomgeving in het verkeer is dit volgens Van Bruggen een noodzakelijke stap.

Meer thuiswerken

Naast een vernieuwde stadsinrichting, roept Van Bruggen alle werkgevers in Nederland op om hun werknemers vanaf september meer thuis te laten werken om zo de drukte op de weg tegen te gaan. "Een nieuwe hybride vorm van werken is mogelijk en laten we vooral veel flexibeler gaan werken. Waarom zouden we die hyperspits weer toelaten?" Als we dit probleem niet snel aanpakken, zijn naast een toename in verkeersongevallen, files van meer dan 1000 kilometer geen uitzondering meer vanaf september, stelt hij.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1