appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Medisch specialisten: opnemen gesprek met patiënt liever niet

woensdag 8 juni 2016 | KRO-NCRV | Redactie De Ochtend

Medisch specialisten zijn niet enthousiast over het plan van minister Schippers om gesprekken met patiënten op te nemen. Dat blijkt uit een enquête van Federatie van Medisch Specialisten (FMS) in samenwerking met het KRO-NCRV Radio 1-programma De Ochtend. “Het is reden tot zorg dat zoveel artsen hier moeite mee hebben, we moeten gaan kijken wat hier de oplossing voor kan zijn”, aldus Frank de Grave, voorzitter van de FMS dinsdag in De Ochtend.

Frank de Grave, Fed. Medisch Specialisten



Uit de enquête blijkt dat ruim 62 procent van de artsen die wel eens een verzoek van een patiënt hebben gekregen om een gesprek op te nemen, daar tegen is. Ook zegt de meerderheid van de artsen (75%) te vrezen dat het opgenomen gesprek op straat komt te liggen, bijvoorbeeld doordat het gesprek op social media of op een andere manier op internet belandt. De Grave: ”Die zorg is terecht. Er is sprake van veramerikanisering van de zorg, dokters worden steeds meer verantwoordelijk gesteld. Het gaat er niet om opnames te verbieden, maar het doet iets met de relatie tussen dokter en patiënt als het gesprek opgenomen wordt.”

Bedoeld om patiëten te helpen

Minister Schippers van Volksgezondheid reageerde in De Ochtend ook op de enquête. Zij zegt dat het opnemen van gesprekken vooral bedoeld is om de patiënten te helpen het gesprek met de arts beter te onthouden. Het mag wettelijk ook gewoon. Maar nu de specialisten zich zo’n zorgen maken wil ze wel meehelpen om het misbruik tegen te gaan . Volgens de Grave is het heel lastig omdat misbruik tegen te gaan. Hij wil uitzoeken of de patiënt eerst een contract kan tekenen voordat het gesprek opgenomen mag worden.

De  Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) vindt de zorgen van de specialisten overdreven “patiënten worden neergezet als halve criminelen”. Volgens directeur Dianda Veldman van de NPCF is de kans op misbruik niet groot.

Groot aantal artsen krijgt verzoek

Richtlijnen die de specialisten graag willen, zijn voor de dokters en niet voor de patiënten.  FMS-voorzitter De Grave stelde gerust; volgens hem gaat het opnemen uiteindelijk niet verboden worden en zal bij het samenstellen van de richtlijnen ook met de NPCF gesproken worden.

Overigens krijgt de helft van de artsen wel eens een verzoek van een patiënt om een gesprek op te nemen. Zelf bieden ze het eigenlijk zelden of nooit aan. Slechts 8% doet wel eens zo’n aanbod, blijkt uit de enquête. Ook zegt ruim 61% nog niet bekend te zijn met richtlijnen voor het opnemen van zo’n gesprek in zijn of haar instelling. Een grote meerderheid (76%) heeft wel behoefte aan duidelijke richtlijnen.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1