Achtergrond
KRO-NCRV

Waarom de nieuwe Noord/Zuidlijn onze hoofdstad gaat redden

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom de nieuwe Noord/Zuidlijn onze hoofdstad gaat redden

Het heeft twintig jaar geduurd, maar de Noord/Zuidlijn is nu eíndelijk klaar. Zondag wordt de nieuwe metrolijn geopend die je in een dik kwartier van de Zuidas naar Amsterdam-Noord brengt. Wat is er zo bijzonder aan deze lijn? En hoe gaat hij onze hoofdstad veranderen? We vroegen het aan Bas Kok, schrijver van het boek Metromorfose en vandaag te gast bij Spraakmakers.

Drukte

Bij het referendum in 1977 stemde meer dan de helft (65%) tegen de nieuwe metrolijn. Er waren vooral zorgen over de hoog oplopende kosten, verdwijnende trams en verzakkende huizen. Aanvankelijk was Kok ook één van die tegenstemmers. Maar inmiddels spreekt hij van "een geschenk uit de hemel" en beweert hij dat de Noord/Zuidlijn de stad gaat redden.

Volgens Kok is de Noord/Zuidlijnoperatie een "dotterbehandeling" die niet veel langer kon wachten. "Dat ziet nog niet iedereen", vertelt hij. "Maar als de metro er niet zou zijn, dan zou Amsterdam exploderen. Het zou volkomen vastgelopen zijn over een jaar of vijf. De Kalverstraat zou af en toe dicht moeten vanwege de drukte en Amsterdam zou failliet gaan. Het zou een verschrikkelijk nare toestand zijn geworden."

Noorderpark 'het nieuwe Vondelpark'

Kok voorspelt dat de metrolijn Amsterdam voorgoed gaat veranderen: het winkelcentrum aan het Buikslotermeerplein in Noord wordt de nieuwe binnenstad en het Noorderpark wordt het nieuwe Vondelpark. "Eind negentiende eeuw is het centrum van de stad omgeklapt naar Zuid, naar het Museumplein", vertelt de schrijver. "Nu is het moment dat de binnenstad omklapt naar Noord."

Hij vervolgt: "Het Noorderpark wordt voor grachtengordelbewoners het dichtstbijzijnde stadspark dat beduidend dichterbij is dan het Vondel- of Westerpark. Dus er gaat ontzettend veel veranderen: mensen uit de binnenstad gaan straks joggen in het Noorderpark."

Arm en rijk

Ook zal de Noord/Zuidlijn zorgen voor meer verbinding, verwacht Kok. Hij schrijft in zijn boek: "De gouden grachtengordel en het chique Zuid rijden zomaar het armste en stilste deel van de stad in. Alsof de rijkste en de armste stedelingen van Amsterdam opeens 'bij elkaar in de straat' wonen."

"Noord en Zuid staat in Amsterdam ook voor arm en rijk", legt hij uit. "In Noord zijn steeds meer arme mensen komen wonen, terwijl in Zuid en in de grachtengordel steeds meer rijke mensen wonen. Die willen nog niet dood gevonden worden in Noord. En tegelijkertijd krijgen de Noorderlingen steeds meer een eilandmentaliteit. Daar gaat de metro verandering in brengen."

Een reddende engel?

Maar hoe ziet het dan met de argumenten van de tegenstemmers? Die zijn bijna allemaal waar gebleken. "Toch is het positief dat de lijn er komt", besluit Kok. "De kosten wegen op tegen de baten, zelfs met die 3,1 miljard gaat het alleen maar geld opleveren op de lange termijn. Verder zijn de verzakkingen beperkt gebleven en zou er écht een economische crisis uitbreken als hij er niet was. Dit is de reddende engel van de stad."

Ster advertentie
Ster advertentie