appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
STER Advertentie

'Gedrag op school voorspelt later succes, los van IQ'

public domain pictures
dinsdag 27 februari 2018 | NTR | Bouwe van Straten

Geïnteresseerde, betrokken scholieren genieten op latere leeftijd meer aanzien en een hoger inkomen, blijkt uit nieuw onderzoek.

Goede cijfers en een hoog IQ spelen een belangrijke rol in onze toetsgrage samenleving. Dat betekent niet dat ze per definitie een garantie zijn voor succes in je latere leven. De Duitse onderzoeker Marion Spengler onderzocht welke factoren succes in je latere leven voorspellen, en ontdekte dat verantwoordelijke studenten met een gezonde interesse in hun schoolwerk bovengemiddeld vaak goed terechtkwamen. 

Dat bleek het geval te zijn los van hun IQ of de sociale positie van hun ouders. Bepaalde soorten gedrag op de middelbare school lijken dus decennia later nog terug te zien in het leven van mensen. Behalve om een betrokken houding gaat het daarbij ook om zaken als lees- en schrijfvaardigheden.

Nog zo’n voorspeller: de marshmallow-test

Het is al decennialang een van de bekendste psychologische proefjes: zet een kind in een kamer met een marshmallow en kijk wat er gebeurt. Dat is het einde van de marshmallow. Tenzij je ze belooft dat ze er twee krijgen als ze de marshmallow laten staan. Sommige kinderen beschikken over de zelfbeheersing om die welhaast bovenmenselijke taak te volbrengen. En je raadt het al: dat zijn precies de kinderen die in hun latere leven meer succes hebben.

Spengler en haar collega’s hadden de beschikking over de gegevens van een kleine 350 duizend Amerikaanse scholieren uit 1960. Van ruim 80.000 van diezelfde mensen hadden ze ook gegevens uit 1971, en van bijna 2.000 uit het jaar 2010. 

Daaruit bleken de betrokken scholieren niet alleen vaker hun opleiding af te maken, maar na vijftig jaar gemiddeld ook een baan met meer aanzien en een hoger inkomen te hebben.

Pas op: een samenhang is nog geen oorzakelijk verband

Dat betrokken studenten later beter terechtkomen, betekent nog niet per definitie dat hun werkhouding de oorzaak is van dat latere succes. Misschien hebben ze door hun werkhouding wel meer succes in hun opleiding, en opent die opleiding vervolgens weer deuren. Of misschien hebben ze nog wel andere persoonskenmerken die hun succes kunnen verklaren. 

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van NPO Focus.

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1