appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Wat als jouw auto tegen een muur rijdt om meer doden te voorkomen?

Science / Iyad Rahwan
vrijdag 24 juni 2016 | NTR | Bouwe van Straten

Zelfrijdende auto’s moeten zo min mogelijk slachtoffers maken, daar is iedereen het over eens. Maar mensen stappen pas in als de auto vooral zijn passagiers beschermt.

Het verkeer zal veel veiliger worden door de zelfrijdende auto, zo is de algemene verwachting. De kunstmatige intelligentie aan boord van zo’n auto houdt de omgeving zo goed in de gaten dat ongelukken een zeldzaamheid zullen worden. De zelfrijdende auto is nooit slaperig, aangeschoten of afgeleid door zijn mobiel.

Maar wat doet zo'n auto als een ongeluk toch onvermijdelijk is? De logische regel is dat letsel aan personen zo klein mogelijk moet blijven. Stel dat de auto een aanrijding met vijf voetgangers alleen nog kan vermijden door tegen een muur te rijden, waardoor de inzittende omkomt. Dan is tegen de muur knallen de beste optie: je redt er vijf mensenlevens mee, ten koste van één mensenleven.

De meeste mensen zijn het daarmee eens, blijkt uit een nieuwe studie die is gepubliceerd in Science. Ze vinden dat autofabrikanten zelfrijdende auto’s zo moeten programmeren dat het letsel aan personen zo klein mogelijk blijft.

Automobilist offert zichzelf niet op

 

Maar - en we hebben het hier over een levensgrote maar - in zo’n auto rijden mensen zelf liever niet rond, blijkt uit hetzelfde onderzoek. Ze vinden het geen fijn idee dat hun auto in uitzonderlijke gevallen de eigen passagiers opoffert voor het grotere goed. Ze snappen uitstekend dat de wereld beter af is als zelfrijdende auto’s zich zo gedragen, maar gaan daar hun eigen leven niet voor in de waagschaal stellen.

Dat creëert voor de makers van zelfrijdende auto’s een enorm dilemma. Het lijkt er immers op dat de veiligste optie onder consumenten weinig aftrek zal vinden. Ironisch genoeg is het dus mogelijk dat fabrikanten voor de minder veilige optie moeten kiezen: een zelfrijdende auto die zijn inzittenden te allen tijde beschermt. Anders zou de acceptatie van zelfrijdende auto’s veel langer op zich laten wachten – en de huidige menselijke bestuurders zorgen voor nog veel meer slachtoffers.

Lees een langere versie van dit artikel bij De Kennis van Nu.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1