NTR

Wetenschappers verdubbelen levensverwachting van zieke muizen

foto: pixabayfoto: pixabay
  2. Wetenschappers verdubbelen levensverwachting van zieke muizen

Wetenschappers zijn erin geslaagd de levensduur van zieke muizen meer dan te verdubbelen met behulp van genetische manipulatie. Het gaat om muizen met de verouderingsaandoening progeria. Mensen met progeria worden meestal niet ouder dan 12 tot 14 jaar oud.

De onderzoekers veranderden in een deel van de muizencellen slechts een enkele letter in de DNA-code. Dat de muizen daardoor zoveel langer bleven leven, kwam als een grote verrassing. Ze hadden de aanpassingen namelijk in lang niet alle cellen van de muizen gedaan, maar slechts in 10 tot 60% van de cellen. Het onderzoek wordt donderdag gepubliceerd in Nature.

De boosdoener bij progeria is een zeldzame mutatie die zorgt voor de aanmaak van een abnormaal eiwit, progrerin genaamd. Dat eiwit verkort de levensduur van cellen en tast spiercellen en bloedvaten aan. Sommige lezers zullen de aandoening kennen uit de film The curious case of Benjamin Button uit 2008 met Brad Pitt.

{youtube url="https://www.youtube.com/watch?v=iH6FdW39Hag" start="false"}

De onderzoekers maakten voor de aanpassing van het DNA van de muizen gebruik van CRISPR, een nog jonge methode waarmee het mogelijk is om heel precies genen te verwijderen en toe te voegen in het DNA van organismen. De ontdekkers van het CRISPR-mechanisme, Jennifer Doudna en Emanuelle Charpentier, ontvingen afgelopen herfst nog de Nobelprijs voor hun ontdekking.

De muizen kregen overigens de menselijke variant van het aangepaste gen. In principe zou daarom dezelfde methode ook bij mensen kunnen worden uitgeprobeerd. Onlangs werd in de VS nog een nieuw geneesmiddel goedgekeurd, dat de levensverwachting van mensen met progeria met zo'n 2,5 jaar kan verlengen. Dit geneesmiddel en de genetische aanpassing zouden elkaar goed kunnen aanvullen of versterken, verwacht David Liu, de Harvard-wetenschapper die het onderzoek leidde.

Luister ook:

nobelprijs scheikunde crispr