NOSNTR

Twijfels over teken van leven op Venus

foto: pixabayfoto: pixabay
  2. Twijfels over teken van leven op Venus

NPO Radio 1 berichtte er vorige maand ook over: fosfine in de atmosfeer van planeet Venus, wat mogelijk op leven zou kunnen duiden. Maar nieuw Nederlands onderzoek trekt die mogelijkheid nu in twijfel. Het is nog maar de vraag of het gas wel aanwezig is op Venus.

Het originele Britse onderzoek analyseerde hoe licht werd geabsorbeerd als het door de atmosfeer van Venus reisde. Dat leverde donkere lijnen op in het lichtspectrum, die de onderzoekers vonden passen bij fosfine, een gas dat op planeten als aarde en venus alleen door leven kan worden geproduceerd. Nieuws en Co berichtte erover:

Geen teken van leven

Maar Leidse sterrenkundigen onder leiding van Ignas Snellen hebben de onderzoeksgegevens nog eens goed onder de loep genomen, en hun analyse levert helemaal geen donkere absorptielijnen op. Dat zou betekenen dat er ook geen fosfine in de atmosfeer van Venus aanwezig is - en dus het mogelijke teken van leven ook als sneeuw voor de zon is verdwenen.

De Nederlandse onderzoekers hebben een nieuwe methode gebruikt om de data te analyseren, die naar hun zeggen minder foutgevoelig is. Maar voor het definitieve antwoord zullen we nog even geduld moeten hebben: het Nederlandse onderzoek is nog niet officieel gepubliceerd, en dus ook nog niet door de mangel gehaald door kritische vakgenoten, het zogenoemde peer-review proces dat bij de publicatie in een wetenschappelijk vakblad hoort.

Dagelijks tussen 17.00 en 18.30 uur in Nieuws en Co