NTR

Worden weersvoorspellingen minder betrouwbaar door 5G?

foto: pxherefoto: pxhere
  2. Worden weersvoorspellingen minder betrouwbaar door 5G?

Het toenemend gebruik van 5G kan weersvoorspellingen minder betrouwbaar maken, blijkt uit een nieuwe studie. Een deel van de 5G-straling kan 'lekken' naar de frequentie die weerdeskundigen gebruiken om waterdamp in wolken te meten.

Amerikaanse experts brachten in kaart wat het effect van 5G-straling zou zijn geweest op de voorspelling van de dodelijke Super Tuesday Tornado Outbreak van 2008. Het onderzoek laat zien dat de straling de voorspelling van de temperatuur met 1,3 graden Celsius zou hebben beïnvloed, en de voorspelling van de neerslag met 0,9 millimeter. De resultaten zijn gepubliceerd in ArXiv.

Eerste harde cijfers

Het is voor het eerst dat de effecten echt zijn gekwantificeerd, zeggen de onderzoekers. Wetenschappers waarschuwden vorig jaar al dat sommige frequenties voor 5G wel erg dicht in de buurt komen bij sommige frequenties die gebruikt worden door meteorologen. Door 'lekkage' - de onbedoelde straling van 5G-zenders naar een ander frequentiegebied - kunnen de metingen van de weersdeskundigen dan onbetrouwbaar worden.

Zijn de gemeten afwijkingen zorgwekkend? Meteorologen zullen zeggen van wel, terwijl mensen uit de 5G-industrie zullen zeggen dat het wel meevalt, merkt onderzoeker Narayan Mandayam fijntjes op. Hij denkt dat er enerzijds nog winst is te behalen met betere antenne-technologie, terwijl anderszijds betere algoritmes de meteorologen kunnen helpen om rekening te houden met de lekkage van 5G-straling.

Waterdamp, sneeuw en ijs

Het hier onderzochte probleem heeft te maken met straling rond de 24 gigahertz-frequentie, waar de waterdamp in wolken wordt gemeten. Andere mogelijke probleemgebieden zijn de band van 36 tot 37 gigahertz, die wordt gebruikt voor het detecteren van sneeuw, de band iets boven de 50 gigahertz die wordt gebruikt voor het meten van atmosferische druk en de band tussen de 80 en 90 gigahertz, voor de detectie van ijs.

Luister ook:

Hoogleraar elektromagnetisme Bart Smolders over het nieuwe netwerk 5G