appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Dit is de Zaterdag
STER Advertentie

Musea willen kleur bekennen

Pixabay
woensdag 1 juli 2020 | NTR | Redactie Focus Twitter

Focus praat met socioloog Aspha Bijnaar over de manier waarop we het onderwijs en onze musea kunnen veranderen. Hoe zorgen we ervoor dat daar niet alleen maar witte verhalen worden verteld? 

Musea bekennen Kleur

Aspha Bijnaar is projectleider van Musea bekennen Kleur, een project waarbij dertien musea dit jaar samen in actie komen voor meer diversiteit en inclusie in tentoonstellingen. De musea gaan verschillende tentoonstellingen programmeren om diversiteit te vieren, om het onderwerp slavernij en kolonialisme te laten zien. Daarnaast komen er educatieve programma's voor kinderen, over inclusiviteit en diversiteit.

Waarom is het nodig dat musea kleur bekennen? "We leven nu eenmaal in een samenleving waarin we met verschillende etniciteiten, culturen en identiteiten te maken hebben. Het is belangrijk dat musea zich daar rekenschap van geven en dat ook laten zien in alles wat zij doen. Dat betekent diversiteit in hun tentoonstellingen, maar ook in hun samenwerkingen, in het publiek dat zij aantrekken en het personeel, in alles."

Eenzijdige kijk

"Wat er in musea gebeurt, is dat het vaak een eenzijdige kijk geeft op wat kunst is, wat cultuur is en op wat voor manier de identiteit van ons Nederlanders vertegenwoordigt", ", legt Bijnaar uit. "Ik denk dat het nog teveel uitgaat van een wit perspectief, vanuit een witte identiteit. Daar zit al veel meer verbetering in, maar musea zelf vinden dat nog onvoldoende."

"Je moet je bewust zijn van je eigen blinde vlekken. Je moet je bewust zijn van je eenzijdige kijk, je eigen bubbel waar vanuit je denkt, praat en handelt."

"Als gekleurd kind zie je jezelf, je eigen cultuur en eigen identiteit nog onvoldoende terug in een museum, onvoldoende weerspiegeld. Natuurlijk is er af en toe wel een tentoonstelling met een educatief programma, maar dat is bij lange na nog niet genoeg."

Onderwijs

Bijnaar is ook directeur van de Educatie Studio, een organisatie die het Nederlands koloniale verleden verkent en deze geschiedenis toegankelijk wil maken voor een breder publiek. "Het is nu meer bespreekbaar. Ik zie nog geen veranderingen, dat vraagt een plan van aanpak. Het is een wereldwijd probleem. Nu is het moment om het aan te pakken. Iedereen heeft een verantwoordelijkheid om daar mee aan de slag te gaan."

"Ik zou het wel heel erg mooi vinden als wij ons inspannen om het onderwerp van racisme structureel in het onderwijs op te nemen. Dat leerkrachten worden opgeleid om met dit onderwerp voor de klas te staan. Maar ook dat leerlingen leren dat het beter is om erover te praten dan erover te schrijven. Dan denk ik dat deze jongeren al veel sterker in de samenleving staan. Zowel witte jongeren als gekleurde jongeren, als zij straks de mannen en de vrouwen op posities in onze samenleving zijn." 

Focus Wetenschap 

Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1