NOSNTR

Hoe gezond ben jij? Kijk naar de microben in je lichaam

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  2. Hoe gezond ben jij? Kijk naar de microben in je lichaam

De microben in je lichaam zeggen meer over je gezondheid dan je DNA. Dat blijkt uit een nieuwe, omvangrijke studie.

De wetenschappers hebben gekeken naar de bacteriën, virussen, schimmels en andere micro-organismen in het menselijk lichaam. Door die goed te monitoren, kun je in veel gevallen aandoeningen van astma tot kanker en schizofrenie vaststellen - en soms zelf voorkomen, blijkt uit de studie.

Koester je bacteriën

Braden Tierney van Harvard Medical School analyseerde met zijn collega's zeventig eerdere studies. Daaruit bleek dat voor 19 van de 20 onderzochte aandoeningen het microbioom een betere voorspeller van de gezondheid was dan het DNA van mensen. Alleen voor diabetes type 1 waren de genen van groter belang.

Bacteriebehandeling

Volgens New Scientist is dit de eerste studie die laat zien dat het microbioom een goede indicator is van aandoeningen die door externe factoren kunnen ontstaan. Hoofdonderzoeker Tierney verwacht dan ook dat dit resultaat 'de geneeskunde gaat veranderen'. Het is bijvoorbeeld bekend dat er in ieder geval drie soorten bacteriën betrokken zijn bij de ontwikkeling van darmkanker.

Tierney droomt er al van dat je deze vorm van kanker zou kunnen behandelen door die bacteriën te behandelen.

Maar voor dat mogelijk kan worden, is meer onderzoek nodig. In veel gevallen is nog niet bekend welke aspecten van het microbioom een rol spelen. Het soort bacteriën? Hun hoeveelheid? De genen van de bacteriën misschien? Bovendien kan deze aanpak vragen oproepen over de privacy van patiënten. In tegenstelling tot DNA-gegevens is de informatie over de microben in je lichaam namelijk nauwelijks gereguleerd, en dus niet privé.

Dat de microben een grotere voorspellende waarde hebben, wil niet zeggen dat je DNA helemaal niets over je gezondheid zegt, integendeel. In een reactie op de studie pleit medisch bioloog Harriët Schellekens daarom voor een holistische aanpak, waarbij zowel naar het microbioom als het DNA wordt gekeken.

En wanneer je maar wil in podcast Focus Wetenschap