appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Spraakmakers
STER Advertentie

Hoe blijven we fit nu alle sportverenigingen en sportscholen gesloten zijn?

Pixabay
maandag 16 maart 2020 | BNNVARA | Redactie B.V.S.C. Twitter

"We mogen nog naar buiten dus we kunnen nog altijd hardlopen en fietsen", zegt sportarts Guido Vroemen in B.V.S.C. Volgens hem is het best mogelijk om fit te blijven nu men voorzichtiger moet zijn vanwege het coronavirus, maar houd je wel aan de adviezen van het RIVM.

Sportarts Guido Vroemen

In verband met het coronavirus roept het RIVM mensen op om zoveel mogelijk thuis te werken en binnen te blijven. Scholen zijn gesloten, publieke ruimtes zijn dicht en ook sportverenigingen en sportscholen zijn momenteel niet toegankelijk. Hoe blijven we dan toch een beetje fit met zijn allen? 

Hardlopen en fietsen

Sportarts Guido Vroemen zegt dat hardlopen en fietsen twee uitstekende sporten zijn waarmee je goed in vorm kunt blijven. Niet in groepsverband, maar in je eentje natuurlijk en dat kan prima, "want je hebt geen hulp nodig om te rennen of te fietsen."

Let wel op: hardlopen is echter wel een blessuregevoelige sport voor iemand die het niet gewend is. Volgens Vroemen moet je "gewoon heel rustig beginnen en korte stukjes hardlopen." 

Ook als we binnenkort wellicht niet meer naar buiten mogen kun je prima fit blijven

Guido Vroemen

 

Binnen sporten: drie tips

We kunnen dus voorlopig nog naar buiten om onze conditie op peil te houden, maar niemand weet hoelang nog. Wat als we straks binnen moeten blijven, dan kunnen we niet meer hardlopen en fietsen? Gelukkig heeft Vroemen ook dan een oplossing: "Ook als we binnenkort wellicht niet meer naar buiten mogen, kun je prima fit blijven."

En daarvoor zijn drie oefeningen van groot belang. Je kunt je fitheid bijvoorbeeld op peil houden door te gaan touwtjespringen: "Touwtjespringen is best inspannend, zul je merken. Als je dat mensen een minuut laat doen zijn ze vaak al bek af."

Volgens Vroemen is ook de burpee een hele goede oefening: een herhaling van opdrukken, opstaan en springen. "Burpees zijn ook heel pittig."

En tot slot kun je thuis gaan traplopen. Een oefening die zeer goed voor de conditie is en volgens Vroemen "een ideale oefening om te gaan doen als je binnen moet blijven."

Je mag best wel wat fysieke fitheid inleveren

Guido Vroemen

 

De geoefende atleet

En wat moet hij of zij doen die zich professioneel heeft voorbereid op bijvoorbeeld een marathon? Kun je zomaar stoppen met trainen of is dat ongezond? "Je kunt in ieder geval niet van die mensen vragen dat ze op dezelfde manier verder trainen", zegt Vroemen, "ga zelfs een beetje minder doen om zo je conditie op niveau te houden."

Meer van B.V.S.C.?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1