appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Zo ga je om met penaltystress: vier tips

ANP
vrijdag 6 juli 2018 | KRO-NCRV | Manon de Roon Twitter

Terwijl de ene voetballer ’s nachts badend in het zweet wakker schrikt bij de gedachte aan een strafschop, legt de ander zonder blikken of blozen de bal op de stip. Sportpsycholoog Susannah Chernowitz vertelt in Spraakmakers (KRO-NCRV) over prestatiedruk. Hoe ga je om met de stress van een penalty nemen?

Hoewel sommige sporters zweren bij je verweren tegen de spanning, is de beste oplossing volgens Chernowitz juist om die spanning te accepteren. "Het bestrijden van twijfels met positieve gedachten vergt veel energie. In plaats daarvan kan je beter proberen om je voor te bereiden op het perfect uitvoeren van je taak." 

De sportpsycholoog vat haar advies samen in vier tips:

1. Accepteer het gevoel van spanning
Het heeft geen zin om oorlog te voeren met je gedachten. Het is menselijk om spanning te voelen op het moment dat je een penalty moet nemen. De wens dat je geen spanning zou voelen, is simpelweg niet realistisch.

2. Heb duidelijk voor ogen wat je taak is
Die bal moet in het doel. Om dat doel te bereiken, moet je goed kunnen schieten, mikken, een schijnbeweging kunnen maken en genoeg weten over de statistieken van de doelman die voor je staat. Je gedachten moeten vooral gaan over wát je gaat doen en hoe je dat gaat doen. Kortom: heb een plan en blijf bij dat plan. 

3. Oefen het presteren onder druk
Er zijn trainers die denken dat je wedstrijdspanning in een training niet kunt nabootsen. Dat klopt, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het oefenen van penalty’s in trainingen of oefeninterlands wel degelijk zijn vruchten afwerpt in wedstrijden. De Engelse ploeg, die zich plaatste voor de kwartfinales door Colombia na strafschoppen te verslaan, is daar een duidelijk voorbeeld van.

4. Wees flexibel
Sporters willen graag zoveel mogelijk elementen onder controle hebben, maar sommige dingen zijn niet te controleren. Tennissers hebben vaak een strikte routine voor ze de baan betreden. Rafael Nadal is daar berucht om. Voor deze spelers is het belangrijk om ook te kunnen accepteren dat het soms anders loopt. 

Sportpsycholoog Chernowitz benadrukt dat sommige tips op het eerste gezicht simpel zijn. Toch kan het maanden duren om de tips ook echt onder de knie te krijgen. Dus deze voetballers moeten nog even oefenen:

Om deze video te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1