appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Juist op sociale media moeten politici authentiek zijn'

Pixabay
vrijdag 5 februari 2021 | BNNVARA | Redactie De Nieuws BV Twitter

Je politieke ster doen rijzen in dit tijdperk waarin sociale media zegevieren, je online personality is belangrijker dan ooit en je bent nu ook nog afhankelijk van online campagnes door corona. Dat is niet altijd makkelijk voor de lijsttrekkers anno 2021. 

Week van Kee Anne Stokvis Kees van der Staaij
 

In De Nieuws BV praten politiek duider Peter Kee en Patrick Lodiers met Anne Stokvis. Stokvis is hoofdredacteur bij een strategisch merkenbureau en heeft een aantal succesvolle online campagnes op haar naam staan. Zij weet dus als geen ander wat werkt, en wat juist niet. "Politici hebben nog niet altijd door hoe sociale media werkt", aldus Stokvis.

Maar wanneer werd sociale media eigenlijk zo belangrijk? "We kennen natuurlijk de traditionele verkiezingscampagnes op straat en televisie. Opeens kwam daar sociale media bij", zegt Kee. "Nieuw hieraan was dat je echt mensen kunt 'targeten'". Je weet bijvoorbeeld waar iemand woont, wat de leeftijd is, en waar iemand online naar zoekt. "Dat werd eerst heel belangrijk gevonden: kijken hoe je zo goed mogelijk een doelgroep kan uitzoeken voor jouw advertenties", aldus Kee.

Kies een kanaal

Inmiddels is het doel meer verschoven naar de persoonlijkheid die je online bouwt. "Hoe beter en interessanter je online persoonlijkheid is, hoe meer volgers je krijgt", legt Stokvis uit. "Iedere volger is een potentiële stemmer." De eerste grote denkfout is dat politici niet goed weten hoe sociale media werken: "Je ziet dat ze alle kanalen aanpakken om op te promoten," gaat Stokvis verder. Waar eigenlijk naar gekeken moet worden is: wie is de doelgroep, wat is dit voor sociaal mediakanaal, en wat past bij het imago. "Trump zette vol in op Twitter, daar had hij veel volgers, daar kwam zijn boodschap goed over," aldus Stokvis.

 

Stokvis ziet het in Nederland fout gaan bij onder andere Jesse Klaver: "Hij zit bijvoorbeeld op Tiktok. Mijn vraag daarbij is: wat is zijn doel? Het lijkt alsof hij de doelgroep onderschat." Jesse Klaver zou volgens Stokvis alleen moeten doen wat bij hem past, wat hij normaal ook zou doen. Hetzelfde zie je bij Sigrid Kaag. "Zij doet een livesessie op Instagram, maar je krijgt als kijker het idee dat ze niet goed weet hoe het werkt. Dat komt erg geforceerd over in plaats van dat ze lekker zichzelf is."

Waarom gaat dat zo mis volgens Stokvis? "Er is een kloof tussen hoe een politieke partij is opgebouwd en hoe sociale media werken", legt Stokvis uit. "Partijen willen strikt hun politieke boodschap zenden naar de ontvanger. Maar bij sociale media bepaalt de zender niet meer welke boodschap aanslaat, maar de ontvanger. Je kan niet meer regisseren."

Communicatieteams wegsturen?

Stokvis: "Wat ze vooral niet moeten doen, is vormpjes overnemen die in het buitenland wel werken en kopiëren/plakken op een politicus hier". Neem bijvoorbeeld de minister president van Nieuw-Zeeland, Jacinda Ardern. Haar team daagde haar uit om in twee minuten te vertellen wat ze had bereikt. "Dat had haar team bedacht, en dat paste goed bij Ardern, dat was uniek en eigen", zegt Stokvis. Vervolgens zie je dat Rob Jetten dat opeens ook doet: "Dan plak je dus een succesvol 'vormpje', namelijk: leg in twee minuten uit wat je hebt bereikt, op iemand waarbij het niet past en dus geforceerd overkomt. Bedenkt zelf iets!"

 

Kan je dan die hele communicatieteams uit het raam gooien?  "Laat de communicatiemedewerkers maar de grote lijnen uitzetten en laat een lijsttrekker vooral zichzelf zijn. Forceer ze niet in allemaal 'hippe hypes op de socials' maar laat zien wie ze zijn als persoon". Volgens Stokvis wil een kiezer vooral zien op wíé ze stemmen, de mens achter de politicus. "Daar is sociale media juist voor, je volgt mensen toch op Instagram om een familiefoto te zien, niet een heel verkiezingsprogramma door je strot geduwd te krijgen."

Het succes van Van der Staaij

Wie het, verrassend genoeg misschien, wel goed doet volgens Stokvis, of in elk geval veel potentie heeft, is de SGP-lijsttrekker Kees van der Staaij. "Hij is volledig zichzelf", zegt Stokvis. Ze gebruikt als voorbeeld de kerstspecial van Studio SGP, waar Van der Staaij te gast is met zijn vrouw. "Je ziet dat het niet geregisseerd is wat hij en zijn vrouw doen en vertellen. Ze zijn volledig zichzelf." En dat is precies waar je naar op zoek moet. "Je ziet de mens Kees", zegt Stokvis. "En dat is precies wat je moet nastreven op de socials."

Van der Staaij had dit compliment niet helemaal verwacht. "Ik vind het leuk dat het gewaardeerd wordt", reageert Van der Staaij. En hij geeft een advies mee aan de andere lijsttrekkers: "Als je het al te zeer 'maakt', daar wordt het niet per se beter van", legt Van der Staaij uit. "Ik merkte voorheen als ik een filmpje op moest nemen, dat het vaak opnieuw moest omdat er een verspreking in zat. En nu zeggen we vaker: we gaan het niet opnieuw doen. Want zo is het echte leven toch ook niet?" gaat de SGP-lijsttrekker verder. "Dat het allemaal perfect loopt en dat er helemaal geen foutje in mag zitten?" Kortom: niet alles hoeft perfect te zijn.

Week van Kee Anne Stokvis Kees van der Staaij

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op InstagramFacebook en Twitter.

          

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1