appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'PvdA wil wetgeving om persoonlijke advertenties op Google en Facebook aan banden te leggen'

ANP
dinsdag 25 juni 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

De PvdA wil gepersonaliseerde advertenties zoals op Google en Facebook wettelijk terugdringen. Dat zegt journalist Leonard Ornstein in Spraakmakers. Op navraag van de redactie bevestigt mede-initiatiefnemer Attje Kuiken dit bericht. Het is het PvdA-Tweede Kamerlid menens. "Het kabinet moet nú met wetgeving komen, anders komen wij er mee."

Het Mediaforum met Leonard Ornstein en Roos Schlikker
De PvdA trekt hierbij op met coalitiepartij D66. In het Financieele Dagblad zegt D66-Kamerlid Kees Verhoeven persoonlijke advertenties te willen terugdringen.

Volgens de partij zijn zulke advertenties voor een groot deel verantwoordelijk voor het schenden van de privacy en het produceren van nepnieuws. Denk daarbij ook aan de manipulatie van verkiezingen via Facebook zoals onlangs in Brazilië. Verhoeven in het FD: "Online staan content en advertenties door elkaar heen. Dat moet anders."

Grof geld 

Volgens D66 en PvdA verdienen techbedrijven als Google en Facebook grof geld aan de advertentie en zijn de maatschappelijke gevolgen van deze verdienmodellen groot. D66 geeft aan niets te zien in een totaalverbod. Volgens Verhoeven kunnen gebruikers na instemming wel gepersonaliseerde advertenties krijgen.

De PvdA pleit eerst voor een onderzoek van de Reclame Code Commissie en uiteindelijk moet wetgeving het gros van de misleidende advertenties terugdringen.   



Het Mediaforum met Leonard Ornstein en Roos Schlikker

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1