Het Mediaforum
KRO-NCRV

Thomas Muntz: “Er is een soort van bestaansverlegenheid bij de overheid.”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Thomas Muntz: “Er is een soort van bestaansverlegenheid bij de overheid.”

vr 19 mei 2023

Aan tafel zitten Thomas Muntz, Elger van der Wel en Spraakmaker is Emma Bruns.

Van der Wel zijn mediamoment gaat over influencers die van alles aanprijzen. Influencers met meer dan 500.000 volgers moeten zich sinds vorig jaar zomer houden aan strengere reclameregels, maar in veel gevallen doen ze dat niet. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en een steekproef van het Commissariaat voor de Media. Van der Wel: “Iedereen die hierbij betrokken is weet precies wat er mag en wat niet. Ga niet als Commissariaat het gesprek aan, maar deel gewoon boetes uit.” Stoor jij je weleens aan influencers die op sociale mediaproducten onder de aandacht brengen? 

Voor het mediamoment van Muntz viel zijn oog vanochtend op de voorpagina van de Volkskrant. "Het Rijk betaalde in 2022 meer dan ooit aan externen", is de kop die daarop prijkt. Het is een van de vele artikelen die voortkomen uit de jaarrapportage van de Algemene Rekenkamer van afgelopen woensdag. Andere kranten leggen de focus weer op andere zaken daaruit. Zo schrijft De Telegraaf over dat het plukken van misdadigers faalt. En het Algemeen Dagblad zoomt in op het testteam dat over het hek van Defensie glipte. Muntz: “Ik ken rekenkameronderzoekers. Ik vind dit ongekend Rambo gedrag van ze.” Is het goed dat iedere krant zijn eigen invalshoek kiest? 

De Telegraaf omschrijft het vandaag treffend: Niet met zijn dienstauto, niet met zijn fiets, maar met zijn oude Saab kwam premier Rutte naar het topoverleg over het landbouwakkoord. Ondanks de tussenkomst van Rutte, eindigde de onderhandeling gisteren dus zonder akkoord. Minister Adema heeft inmiddels laten weten dat de partijen begin juni weer om de tafel gaan. Van der Wel: “Rutte wilde op het niveau komen van de gewone man aan tafel, dan past een oude afgeragde Saab daar perfect bij.” Er zijn al zoveel deadlines verstrekken. Hoe verstandig is het om nu weer een streefdatum te noemen? 

Als de Nederlander Gert van der Graaf de Zweedse groep ABBA  in 1974 voor het eerst ziet optreden, is hij meteen verkocht. Maar zijn liefde voor de groep, en in het bijzonder voor zangeres Agnetha, verandert in een ziekelijke obsessie. Zijn verhaal is - vanaf vandaag - te zien in de documentaire Take a Chance op Amazone Prime. Mutz: “Het is een beetje leedporno. Er zit een verlekkering op het menselijk leed”. Moet je als maker niet rekening houden met het slachtoffer, zangeres Agnetha in dit geval?